Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Nordmenn elsker seminar, men sløyfer opplæringen

Norge er blant landene i Europa der størst andel av befolkningen deltar på kurs, konferanser og seminarer. Men vi bruker lite av denne tiden til læring.

Publisert Sist oppdatert

Det viser tall fra SSB.

Over halvparten av alle voksne i alderen 25–64 har gått på kurs og seminarer i løpet av de siste 12 månedene. Med 55 prosent deltakelse i såkalt ikke-formell opplæring, ligger Norge i Europatoppen.

Ser man på hvor mye tid deltakerne har brukt på opplæringsaktivitetene, er det også store forskjeller mellom ulike europeiske land. Tidsbruken varierer mellom 35 og 140 timer. Norge er også et av landene hvor deltakerne bruker minst tid på opplæringen; i gjennomsnitt 50 timer.

Tidsbruken her til lands er betydelig lavere enn for eksempel i Østerrike, Sveits og Sverige, som har omtrent like høy andel deltakere i opplæring som i Norge.

«Alle» foretak i Norge tilbyr opplæring

Deltakelse på opplæring er ofte jobbrelatert, og i Norge deltok hele 4 av 5 deltakere i betalt arbeidstid. Men hvor stor andel av befolkningen som deltar på opplæring, må ses i sammenheng med hvor gode deres opplæringsmuligheter er.

I Norge og Latvia tilbyr så å si alle foretak med minst 10 ansatte opplæring. Også i Sverige, Tsjekkia, Østerrike og Danmark er denne andelen over 90 prosent, noe som gjenspeiler de høye andelene deltakelse i disse landene.

Romania og Hellas finner man i den andre enden. Her tilbyr henholdsvis 27 og 22 prosent av foretakene opplæring, noe som altså kan bidra til å forklare hvorfor disse landene har lavere andel deltakere på opplæring også når man ser på individnivå.

Viktig for å møte fremtidige utfordringer

Opplæring av de ansatte er én strategi for å forberede foretaket på fremtidige utfordringer. Andre strategier inkluderer interne omorganiseringer, målrettet rekruttering av ansatte som har kompetansen foretaket har behov for, og rekruttering kombinert med opplæring.

Det er store forskjeller mellom land med tanke på hvilke strategier foretakene velger for å møte fremtidens utfordringer. En tendens er imidlertid tydelig: opplæring spiller en viktig rolle i de fleste landene.

Norge er ikke et unntak, og her til lands er det hele 95 prosent av foretakene som oppgir at de satser på opplæring av sine ansatte for å være forberedt på fremtiden. Til sammenligning oppgir kun 4 av 10 foretak i Norge at de skal satse på rekruttering av nye medarbeidere kombinert med opplæring.

Powered by Labrador CMS