Arbeidsliv

Bare en av tre norske virksomheter har en klar strategi for hvordan de skal forbedre og utvikle emosjonell intelligens i eksiterende arbeidsstyrke.

Rekruttering i Norge er i liten grad tilpasset teknologiutviklingen

Leder for den norske AI-satsningen til Capgemini, Robert Engels, har fem tips til norske ledere.

Publisert Sist oppdatert

Emosjonell intelligens blir viktigere i fremtidens arbeidsmarked, slår teknologi- og konsulentselskapet Capgemini fast i en fersk rapport.

I det norske markedet avdekker rapporten mangel på planer og tiltak som kan sette fart på den nødvendige omskoleringen og opptrening av den eksisterende arbeidsstyrken.

Sammenlignet med andre land ser Capgemini at vi ligger vi bak de beste på akkurat dette området.

I India og Kina har hele 70 prosent av selskapene som er intervjuet en klar strategi for hvordan de skal forbedre og utvikle emosjonell intelligens i eksiterende arbeidsstyrke.

I Norge er det tilsvarende tallet bare 31 prosent. Rapporten peker også på at lærings- og rekrutteringsprogrammer i Norge i liten grad er blitt tilpasset teknologiutviklingen.

Rapporten utpeker dessuten det norske arbeidsmarkedet til best i klassen når det kommer til opplæring i ferdigheter som kreativitet og forhandlingsteknikk.

Emosjonell intelligens er evnen til å gjenkjenne, forstå og påvirke andre menneskers følelser.

Nettopp disse egenskapene trekkes frem som avgjørende i rapporten.

Kunstig intelligens (AI) tar over mange av de mer automatiserte oppgavene i dagens arbeidsmarked. Derfor trekkes de rent menneskelige egenskapene frem som enda viktigere som supplement til de oppgavene teknologien kan løse.

Tallknuserne forsvinner

I rapporten er det gjennomført intervjuer med rundt 2250 respondenter i 11 land, både blant personer i ledende stillinger og øvrige arbeidstakere. Bare i Norge er nærmere 70 ledere, i tillegg til 135 øvrige arbeidstakere, intervjuet.

I intervjuene beskrives kreativitet, evnen til kritisk tenkning, forhandlingsteknikk, fleksibilitet og komplisert problemforståelse jevnt over som vesentlige egenskaper når AI overtar mange av de rent logiske og rutinepregede arbeidsoppgavene i arbeidslivet.

Et eksempel er finansbransjen, som tradisjonelt har jaktet logiske tallknusere i sitt rekrutteringsarbeid.

– Så kan man se for seg at dette endrer seg fremover når de samme egenskapene løses best av teknologiske verktøy, sier Robert Engels, leder for den norske AI-satsningen til Capgemini i en pressemelding.

Da blir det behov for omskolering og en annen tilnærming til rekrutteringsarbeidet.

Engels mener at det aller viktigste for alle bransjer blir å finne ut hvordan man kan omskolere den eksisterende arbeidsstokken på en best mulig måte, og først og fremst dyrke de egenskapene som vi trenger for å lykkes med de nye AI-verktøyene.

Mangel på planer og tiltak

I rapporten kommer det frem at 74 prosent av respondentene i lederstillinger, og 58 prosent av ansatte utenfor lederposisjon, mener at emosjonell intelligens blir avgjørende i arbeidsmarkedet.

Faktisk tror hele 61 prosent av lederne at omveltningen skjer innenfor en tidsramme på 1-5 år.

Fem tips til norske ledere

Capgemini’s Robert Engels trekker frem fire tips til virksomheter som ennå ikke har tatt utviklingen innover seg:

– Legg en helhetlig plan for talentutviklingen i din virksomhet, basert på innsikten om hvilke egenskaper som blir viktige fremover i tråd med organisasjonens strategi. Legg vekt på disse egenskapene i rekrutteringssammenhenger hvor man er i kontakt med potensielle kandidater. Bruk teknologi aktivt i opplæringsprogrammer, og ikke minst: Skap en kultur internt som løfter frem egenskaper forbundet med den emosjonelle intelligensen, sier han.

Mer enn halvparten av respondentene som ikke innehar ledende stillinger mener at mer enn 25 prosent av deres daglige arbeidsoppgaver blir automatisert innen tre år.

I Norge får 38 prosent av disse respondentene opplæring i egenskaper forbundet med emosjonell intelligens.

Det gjør Norge til «best i klassen» på dette området sammenlignet med et globalt gjennomsnitt på 17 prosent. I Sverige er det kun 8 prosent som svarer at de får slik opplæring.

Bringe frem det menneskelige

I mange sammenhenger trekkes AI frem som en trussel mot arbeidstakere, som kan tenkes å oppleve at arbeidsoppgavene deres gjøres overflødige av mer effektive teknologiske verktøy.

Capgemini har en annen innfallsvinkel, med støtte i funnene fra rapporten.

– Arbeidslivet trenger i økende grad arbeidstakere som bringer de rent menneskelige egenskapene til bordet. AI kan og burde kanskje ikke heller erstatte disse egenskapene. Nettopp derfor blir dette enda viktigere fremover, i motsetning til det inntrykk man får når man følger det offentlige ordskiftet om truslene digitalisering representerer, sier Engels.

Powered by Labrador CMS