Arbeidsliv

93 prosent av lederne i de mest «KI-modne» bedriftene svarer at de aktivt bygger ferdighetene til sine ansatte eller har planer om å gjøre det.

Ansattes ferdigheter like viktig som teknologi

Bedrifter som er ledende på kunstig intelligens har fokus på å sikre breddekompetanse hos de ansatte for å utnytte teknologien maksimalt, viser en fersk undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Flertallet av bedrifter sier at de får desidert mest ut av kunstig intelligens (KI) dersom man kombinerer teknologien med kompetanseinitiativer for å øke ansattes tekniske og myke ferdighetsnivå.

Det viser en ny internasjonal undersøkelse fra Microsoft som baserer seg på svar fra rundt 12.000 ledere og ansatte fra store bedrifter i 20 markeder.

– Undersøkelsen viser at bedrifter som er ledende på KI har fokus på å sikre breddekompetanse hos de ansatte for å utnytte teknologien maksimalt – her inngår alt fra avansert dataanalyse og kritisk tenkning, til kommunikasjon og kreativitet, sier Kimberly Lein-Mathisen, administrerende direktør i Microsoft Norge.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS