Arbeidsliv

93 prosent av lederne i de mest «KI-modne» bedriftene svarer at de aktivt bygger ferdighetene til sine ansatte eller har planer om å gjøre det.

Ansattes ferdigheter like viktig som teknologi

Bedrifter som er ledende på kunstig intelligens har fokus på å sikre breddekompetanse hos de ansatte for å utnytte teknologien maksimalt, viser en fersk undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Flertallet av bedrifter sier at de får desidert mest ut av kunstig intelligens (KI) dersom man kombinerer teknologien med kompetanseinitiativer for å øke ansattes tekniske og myke ferdighetsnivå.

Det viser en ny internasjonal undersøkelse fra Microsoft som baserer seg på svar fra rundt 12.000 ledere og ansatte fra store bedrifter i 20 markeder.

– Undersøkelsen viser at bedrifter som er ledende på KI har fokus på å sikre breddekompetanse hos de ansatte for å utnytte teknologien maksimalt – her inngår alt fra avansert dataanalyse og kritisk tenkning, til kommunikasjon og kreativitet, sier Kimberly Lein-Mathisen, administrerende direktør i Microsoft Norge.

Hun forklarer at ny, innovativ teknologi er essensielt for å sikre bedrifters tilpasningsdyktighet, men understreker at uten ansatte med riktig type ferdigheter får man ikke unyttet teknologien på best mulig måte.

– Man er avhengig av hverandre for å lykkes, sier hun.

Tvangsdigitalisert

Foto Kimberly Lein-Mathisen, administrerende direktør i Microsoft Norge. (Foto: Microsoft)

Lein-Mathisen mener koronasituasjonen har vist hvor viktig det er å kombinere ny teknologi med ansattes kompetanse.

– Den siste tiden har vi sett hvordan bedrifter, uavhengig av størrelse, sektor eller geografi, har digitalisert seg i rekordfart. Kunstig intelligens er kjernen i denne transformasjonen, og vil fortsatt ha en kritisk rolle for å hjelpe bedrifter bli enda mer smidige og konkurransedyktige i tiden fremover, sier Microsoftsjefen.

For å utnytte potensiale som finnes i kunstig intelligens mener hun at vi er nødt til å kombinere teknologien med innovasjon og kompetanse hos de ansatte.

Undersøkelsen fra Microsoft rangerer bedriftene som har svart i en modenhetsskala for hvor langt de er kommet med KI-adopsjonen.

Denne viser at 93 prosent av lederne i de mest «KI-modne» bedriftene svarer at de aktivt bygger ferdighetene til sine ansatte eller har planer om å gjøre det.

Ansatte ved disse bedriftene er i stor grad også enig i dette. Nesten to tredjedeler oppgir at de allerede har dratt nytte av omskolering – til sammenligning med ansatte i bedrifter som er i begynnelsen av KI-reisen hvor kun én tredjedel sier det samme.

Best posisjoner for fremtiden

Fra den samme modenhetsskalaen svarer åtte av ti toppledere i bedriftene som har kommet lengst på vei med KI at de ser en klar forretningsverdi ved bruk av teknologien.

Til motsetning svarer kun seks av ti toppledere det samme hos bedrifter som er på et tidligere stadium av KI-bruk.

Undersøkelsen viser videre at bedrifter som er ledende på KI har fokus på å sikre breddekompetanse hos de ansatte for å utnytte teknologien maksimalt – her inngår alt fra avansert dataanalyse og kritisk tenkning, til kommunikasjon og kreativitet.

– I dette nye klimaet vil bedrifter trenge menneskelig innovasjon for å få virksomheten i gang igjen. Når man nå samhandler med kunder, partnere og interessenter på en helt ny måte, vil innovative og tilpasningsdyktige organisasjoner gjøre det bedre, sier Azeem Azhar, KI-ekspert og grunnlegger av Exponential View.

Denne undersøkelsen identifiserer at KI-ledende firmaer er bedre posisjonert fordi de investerer mer i et bredt spekter av ferdigheter og er mer fokusert på hvordan ny teknologi kan forbedre de ansatte.

Vil lære om kunstig intelligens

Foto Ingvill H. Mykland, konserndirektør Teknologi i Agder Energi. (Foto: Agder Energi)

Ifølge de ansatte i undersøkelsen skorter det ikke på viljen til å lære. Hele ni av ti ansatte sier de ønsker å delta i opplæring innen kunstig intelligens.

Samtidig svarer over 70 prosent av de som jobber i en bedrift som bruker KI, at bedriften aktivt forbereder dem på en verden hvor kunstig intelligens står sentralt.

Dette tallet synker helt ned til 42 prosent blant ansatte i bedrifter der det til nå er mindre bruk av kunstig intelligens.

Hos Agder Energi står kompetanseheving høy på agendaen og de er opptatte av at de ansatte får muligheten til å tilegne seg ferdigheter for fremtiden.

– En forutsetning for å få ut verdi av KI er nok data av god kvalitet og riktig kompetanse. Vi har jobbet med dette over lengre tid i ulike deler av organisasjonen, og planlegger nå et ytterligere kompetanseløft, sier Ingvill H. Mykland, konserndirektør Teknologi i Agder Energi.

Fra høsten vil virksomheten gjennomføre en rekke sesjoner som vil være åpne for hele organisasjonen rundt temaene data, analyse og KI.

– Dette gjennomføres med egne ressurser hvor vi vil presentere løsninger som er i bruk i konsernet og gir inspirasjon fra omverden, sier Mykland.

Powered by Labrador CMS