Arbeidsliv

Med mange fly på bakken, faller behovet for bemanning i lufta. SAS-ledelsen må nedbemanne, og prøver å komme til enighet med sine kabinansatte.

– Fremstår som en dårlig deal for de ansatte

SAS vil at ansatte som må nedbemannes skal si fra seg oppsigelsestid mot å få en slags forrang dersom det blir «bedre tider». – Mildt sagt uvanlig, sier arbeidsrettsadvokat.

Publisert Sist oppdatert

SAS-ledelsens forslag til de kabinansatte om å si fra seg oppsigelsestid ved nedbemanning vekker oppsikt.

Det var Dagens Næringsliv som først skrev om den uvanlige avtalen SAS-ledelsen nå forhandler med de kaninansatte om.

Avtalen går ut på at de ansatte som må nedbemannes på grunn av koronakrisen kan velge mellom ordinær oppsigelsestid eller å slutte på dagen mot å få billige flybilletter og i tillegg bli prioritert for ansettelser når/dersom det begynner å «gå bedre».

LO vil ikke bryte med arbeidsmiljøloven

LO ønsker ikke å uttale seg om avtalen, «da den er i prosess» og ikke ferdig fremforhandlet. Det vil fortsatt ta noen dager, heter det. Dog påpekes det fra sentralt hold i LO at Norsk kabinforening (NKF) ikke kjenner seg igjen i den virkelighetsbeskrivelsen denne saken har fått i mediene.

Fra LO-hold får DP opplyst at NKF ikke kjenner seg igjen fremtillingen som beskriver at partene er enige og at NKF skal gå god for en avtale som er dårligere enn vernet man har i arbeidsmiljøloven, og at de dermed også risikerer å tape dagpenger en periode. – Det stemmer ikke. NKF kommer ikke til å støtte noen løsninger hvor retten til dagpenger blir borte. Og man kan heller ikke lage sluttavtaler som bryter med arbeidsmiljøloven, understreker LO overfor Dagens Perspektiv.

Også i NHO Reiseliv er man tydelig på at dette er en kontroversiell type avtale, som man helst ikke vil mene noe om, eller se nærmere på som en mulighet for andre yrkesgrupper som trues av nedbemanning. I alle fall ikke foreløpig.

I en epost til Dagens Perspektiv heter det at «dette er det nok ikke aktuelt for oss å gå inn for. Vi følger loven og gjeldende avtaleverk».

Hvis det blir snakk om å ansette igjen i løpet av et år, hvem av de som er nedbemannet skal SAS da prioritere?

«Mildt sagt uvanlig»

Foto Senioradvokat og arbeidsrettsekspert Halvor Hanevold Finne i Kluge Advokatfirma. (Foto: Kluge)

Arbeidsrettsadvokat Halvor Haneborg Finne i Advokatfirmaet Kluge betegner avtalen slik den nå fremstår som «mildt sagt uvanlig»..

– SAS står jo i en ekstrem situasjon. Og det virker som om dette er fremforhandlet med fagforeningene. Og at det er frivillig. Men avtalen høres ikke spesielt god ut. Ikke for de ansatte i alle fall, sier Haneborg Finne til Dagens Perspektiv.

Arbeidsrettsadvokaten påpeker at ansatte som blir nedbemannet på grunn av redusert drift gjennom arbeidsmiljøloven allerede har en lovfestet fortrinnsrett til reansettelse i ett år.

– Og hvor mye lenger fortrinnsrett enn ett år har de fleste behov for? Å si fra seg tre måneders lønn i oppsigelsestiden for noen billige flybilletter og for å stå på en prioritert liste …? Jeg vet ikke hvor god deal det egentlig er.

Ifølge Haneborg Finne er det vanskelig å lese ut av mediesakene hva fortrinnsretten til de som velger denne nye typen avtale egentlig går ut på. Og hvordan den skal fungere sammen med og ved siden av den lovpålagte fortrinnsretten på ett år som arbeidsmiljøloven beskriver.

– Hvis det blir snakk om å ansette igjen i løpet av et år, hvem av de som er nedbemannet skal SAS da prioritere? Både de som slutter med vanlig oppsigelsestid og de som går for denne nye løsningen, vil jo da i utgangspunktet ha en fortrinnsrett.

– Men så lenge det er helt frivillig og man har et valg, så er jo ikke dette ulovlig, slik det nå fremstår.

Det kan fort oppleves som press. Maktforholdet i et arbeidsforhold er skjevt i utgangspunktet

Noe for andre bransjer?

– Er dette en type løsning vi vil kunne se mer av også i andre bransjer, tror du?

– Det kan godt hende at noen andre virksomheter i en vanskelig situasjon nå kan la seg friste til å prøve ut lignende løsninger som det SAS prøver på her, sier Haneborg Finne.

– Hotell og restaurant-bransjen kan kanskje friste med billige overnattinger for de som må nedbemannes? Jeg er nok i utgangspunktet litt skeptisk til denne løsningen, men så har vi jo ikke innsyn i de prosessene SAS har hatt med fagforeningene. Hvordan dette oppleves for de ansatte vil nok avhenge av hva som kommuniseres fra arbeidsgiver, fremhever han.

–Hvis denne avtalen blir formalisert og mange SAS-ansatte velger å gå for å slutte på dagen mot å få billige flybilletter, vil ikke det kunne fremstå som et slags uformelt press på de som ikke går for denne løsningen?

– Jo, det kan fort oppleves som press. Maktforholdet i et arbeidsforhold er skjevt i utgangspunktet.

– Man kan jo velge andre løsninger. For eksempel at alle ansatte går med på en frivillig lønnsreduksjon for en periode. Men situasjonen er nok veldig kritisk for SAS, så jeg tror vel tiden er ute for slike løsninger. Men denne nye formen for avtaler bør uansett være siste utvei, mener advokat Haneborg Finne.

Han påpeker at det fra et arbeidsgiversynspunkt selvsagt vil lønne seg at de ansatte som må sies opp, slutter «på dagen». Hvis man nedbemanner mange, uten å ha arbeid til dem i oppsigelsestiden, så er det en stor utgift for arbeidsgiveren i oppsigelsestiden.

– Men arbeidsgivere som skisserer opp løsninger der de ansatte sier fra seg lovfestede rettigheter, bør trå særlig varsomt, sier Halvor Haneborg Finne.

Mindre i dagpenger?

Det viser seg også at det er enda flere skjær i sjøen for denne «SAS-modellen» for nedbemanning. Dagens Næringsliv skriver i dag at de ansatte som går med på en slik avtale risikerer å miste retten til dagpenger eller at dagpengebeløpet blir redusert.

SAS-ledelsen har sagt at dersom man skal få til en avtale med de kabinansatte, bør den være på plass innen søndag.

Powered by Labrador CMS