Arbeidsliv
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) ber landets kommuner og skoleledere sørge for at lærerne får mulighet til videreutdanning. Nye tall viser at over 30.000 lærere i engelsk, norsk og matte mangler kompetanse i fagene de underviser i. Her fra et besøk til Øraker skole tidligere i år.
NTB-scanpix.
30.000 lærere har ikke utdannelse i egne fag
Nær halvparten av engelsklærerne i grunnskolen fyller ikke kompetansekravene i fagene de underviser i.
Det samme gjelder 36 prosent av mattelærerne og 24 prosent av norsklærerne. Det viser nye tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI).
Antallet lærere som mangler fordypning i fagene de underviser i, har sunket noe de siste årene, men ligger fremdeles høyt, viser statistikken.
Manglende engelskkompetanse er særlig stor på barnetrinnet, der 54 prosent av lærerne mangler fordypning mot 30 prosent på ungdomstrinnet. I matematikk og norsk er det motsatt. Der mangler henholdsvis 41 prosent av mattelærerne og 39 prosent av norsklærerne på ungdomstrinnet fordypning, mot 34 prosent og 20 prosent på barnetrinnet.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP