Arbeidsliv

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) ber landets kommuner og skoleledere sørge for at lærerne får mulighet til videreutdanning. Nye tall viser at over 30.000 lærere i engelsk, norsk og matte mangler kompetanse i fagene de underviser i. Her fra et besøk til Øraker skole tidligere i år.

30.000 lærere har ikke utdannelse i egne fag

Nær halvparten av engelsklærerne i grunnskolen fyller ikke kompetansekravene i fagene de underviser i.

Publisert Sist oppdatert

Det samme gjelder 36 prosent av mattelærerne og 24 prosent av norsklærerne. Det viser nye tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI).

Antallet lærere som mangler fordypning i fagene de underviser i, har sunket noe de siste årene, men ligger fremdeles høyt, viser statistikken.

Manglende engelskkompetanse er særlig stor på barnetrinnet, der 54 prosent av lærerne mangler fordypning mot 30 prosent på ungdomstrinnet. I matematikk og norsk er det motsatt. Der mangler henholdsvis 41 prosent av mattelærerne og 39 prosent av norsklærerne på ungdomstrinnet fordypning, mot 34 prosent og 20 prosent på barnetrinnet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS