Arbeidsliv

Delingsøkonomiaktøren Uber har gjort seg upopulære ved å ikke gi arbeidstakervilkår.

– Åpner for plattformaksjonisme

Kollektiv forhandlingsrett kan løse noen av utfordringene knyttet til arbeidsforhold i delingsøkonomien. Men ikke så lenge plattformene nekter å ta arbeidsgiveransvar og oppdragstakerne ikke organiserer seg, mener Fafo-forskere.

Publisert Sist oppdatert

«Tilbakelent». «Naivt». Det har haglet med kritikk etter at det regjeringsutnevnte Delingsøkonomiutvalget la frem sin utredning tidlig i februar. Det er særlig utfordringene knyttet til arbeidsforholdet mellom tjenestetilbyder og aktørene i den såkalte delingsøkonomien, utvalget får kritikk for å ta for lett på.

En kjent aktør i delingsøkonomien er Uber – privatsjåførtjenesten som knytter sjåfører til kunder. Uber tar ikke arbeidsgiveransvar, men regner seg som en teknologibedrift, en tilbyder av en plattform som knytter tjenesteyter til tjenestemottaker. Uber tar riktignok en prosentandel av sjåførens inntekt som betaling for tjenesten og sjåførene må signere kontrakter med det amerikanske gigantselskapet.

Aktører som Uber er etter alt og dømme på full fart inn i norsk arbeidsliv. For øyeblikket utgjør ikke deling- eller formidlingsøkonomien mer enn 0,16 promille av det totale norske bruttonasjonalproduktet (bnp). Men estimater fra analyseselskapet Vista viser at delingsøkonomien kan få en omsetning i Norge på 42 milliarder kroner i 2025, fra 500 millioner kroner i 2015.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS