Arbeidsliv
Delingsøkonomiaktøren Uber har gjort seg upopulære ved å ikke gi arbeidstakervilkår.
Brendan McDermid/NTB Scanpix.
– Åpner for plattformaksjonisme
Kollektiv forhandlingsrett kan løse noen av utfordringene knyttet til arbeidsforhold i delingsøkonomien. Men ikke så lenge plattformene nekter å ta arbeidsgiveransvar og oppdragstakerne ikke organiserer seg, mener Fafo-forskere.
«Tilbakelent». «Naivt». Det har haglet med kritikk etter at det regjeringsutnevnte Delingsøkonomiutvalget la frem sin utredning tidlig i februar. Det er særlig utfordringene knyttet til arbeidsforholdet mellom tjenestetilbyder og aktørene i den såkalte delingsøkonomien, utvalget får kritikk for å ta for lett på.
En kjent aktør i delingsøkonomien er Uber – privatsjåførtjenesten som knytter sjåfører til kunder. Uber tar ikke arbeidsgiveransvar, men regner seg som en teknologibedrift, en tilbyder av en plattform som knytter tjenesteyter til tjenestemottaker. Uber tar riktignok en prosentandel av sjåførens inntekt som betaling for tjenesten og sjåførene må signere kontrakter med det amerikanske gigantselskapet.
Aktører som Uber er etter alt og dømme på full fart inn i norsk arbeidsliv. For øyeblikket utgjør ikke deling- eller formidlingsøkonomien mer enn 0,16 promille av det totale norske bruttonasjonalproduktet (bnp). Men estimater fra analyseselskapet Vista viser at delingsøkonomien kan få en omsetning i Norge på 42 milliarder kroner i 2025, fra 500 millioner kroner i 2015.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP