Arbeidsliv
I de ansattes arbeidskontrakter er arbeidssted angitt til virksomhetens forretningsadresse. Må dette endres?
martin-dm/iStock
Hybridarbeid – hva må arbeidsgiver tenke på?
Juristene svarer.
Spørsmål: Jeg er arbeidsgiver i et lite firma med 18 ansatte. Til våren skal vi inn i nye lokaler og ønsker i den forbindelse å innføre en ordning med hybridarbeid hvor de ansatte jobber henholdsvis 3 dager på kontoret og 2 dager på hjemmekontor.
Vi har diskutert ordningen med de ansatte som alle stiller seg positive til en mer fleksibel hverdag. I de ansattes arbeidskontrakter er arbeidssted angitt til virksomhetens forretningsadresse. Må dette endres? Et er eventuelt andre ting jeg som arbeidsgiver bør tenke på?
Svar: Arbeidsmiljøloven er utgangspunktet for regulering av arbeidsforhold i privat sektor. Loven regulerer imidlertid ikke adgangen til å inngå avtale om hjemmekontor, det gjør Forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakers hjem.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP