Arbeidsliv

I de ansattes arbeidskontrakter er arbeidssted angitt til virksomhetens forretningsadresse. Må dette endres?

Hybridarbeid – hva må arbeidsgiver tenke på?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg er arbeidsgiver i et lite firma med 18 ansatte. Til våren skal vi inn i nye lokaler og ønsker i den forbindelse å innføre en ordning med hybridarbeid hvor de ansatte jobber henholdsvis 3 dager på kontoret og 2 dager på hjemmekontor.

Vi har diskutert ordningen med de ansatte som alle stiller seg positive til en mer fleksibel hverdag. I de ansattes arbeidskontrakter er arbeidssted angitt til virksomhetens forretningsadresse. Må dette endres? Et er eventuelt andre ting jeg som arbeidsgiver bør tenke på?

Svar: Arbeidsmiljøloven er utgangspunktet for regulering av arbeidsforhold i privat sektor. Loven regulerer imidlertid ikke adgangen til å inngå avtale om hjemmekontor, det gjør Forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakers hjem.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS