JOBB & KARRIERE
Ny som leder: Er jeg for snill og ettergivende?
Jeg er ny som leder, og nå er jeg redd for å bli sett på som for «snill» og ettergivende, som lar dem holde på slik de ønsker.

Einar Wergeland-Jenssen er administrerende direktør i AS3.
Problemstilling:
Hei. Jeg heter Anna, og for noen måneder siden startet jeg i min første lederrolle som ansvarlig for en avdeling på 10 personer i en teknobedrift. Flere i teamet mitt har lang erfaring i bedriften, og jeg har latt dem jobbe selvstendig og ta de fleste avgjørelsene selv.
Nå er jeg redd for å bli sett på som for «snill» og ettergivende, som lar dem holde på slik de ønsker. Jeg mistenker at de jobber mindre enn tidligere, tar seg noen friheter og flere sitter mye på hjemmekontor. Det er i alle fall det jeg sitter med følelsen av nå.
Jeg vil gjerne fremstå tydeligere som leder, ta flere beslutninger, og øke innsatsen i teamet. Men jeg har ikke lyst til å fremstå som autoritær eller for streng, spesielt fordi jeg er bekymret for at de vil vende seg bort fra meg og «sabotere» leveranser.
Hvordan kan jeg bygge respekt og autoritet som leder, samtidig som jeg også ønsker å være en leder som er godt likt og som skaper et arbeidsmiljø hvor de ansatte trives og jobber selvstendig? Er det mulig å oppnå begge deler?
Jeg mistenker at de jobber mindre enn tidligere, tar seg noen friheter og flere sitter mye på hjemmekontor.
AS3 svarer:
Hei Anna!
Du beskriver en situasjon som jeg tror de fleste nye ledere kan kjenne seg igjen i.
Som ny leder har man normalt ennå ikke rukket å opparbeide en legitimitet som leder og dette kan ta noe tid. Å ha legitimitet som leder betyr å bli oppfattet som en troverdig, kompetent og rettmessig leder av dem som skal ledes av deg. Det er på en måte «billetten til ledelse»; det vi si hvorvidt medarbeiderne er villige til å la seg bli ledet av deg eller ikke.
Før i tiden var det kanskje tilstrekkelig å ha en posisjon i et hierarki, men i dag vurderes vi i langt større grad ut fra hva vi kan og hvem vi er som personer. De fleste som ikke opplever at de har opparbeidet denne legitimiteten ennå, vil kjenne seg litt usikre i rollen. Det er helt normalt.
Når det gjelder å bli vurdert ut fra det man kan, handler ikke det nødvendigvis om å være spisskompetent på fag, men at du har god forståelse for hva dine medarbeidere arbeider med slik at du kan være en interessant samtalepartner for dem. Snakk med dem og lær av alt de kan. Vær åpen på at du trenger å lære for å få oversikt.
Vurderingene av deg som person knytter seg gjerne til det vi kan kalle for relasjonelle ferdigheter. Eksempelvis: lytter du godt til dem, behandler du folk med respekt, gir du tilbakemeldinger, tør du ta opp kontroversielle temaer på en trygg måte. De vurderer deg også på hvorvidt de opplever å kunne stole på deg, om du er forutsigbar og om du er en leder som bryr seg om hvordan de har det på jobb. At du ser dem og vil dem vel. Noe av dette er du kanskje allerede flink til, og noe kan du velge å trene på for å bli bedre.
Du skriver at du ønsker å fremstå som en tydelig leder og at du også ønsker å bli likt og at folk trives. Dette er en balansegang og ikke alltid lett å kombinere, men i det store og det hele ser jeg ikke på det som en motsetning. De aller fleste av oss ønsker å bli likt, men som leder er det viktig å trene på at du ikke skal la det styre deg. Tenk heller at i ledelse er det viktigere å bli respektert for den du er og rollen du har. Hvordan du utøver ledelse er avgjørende for hvordan du takler denne balansegangen.
Min erfaring er at ledere som både er tydelige og vennlige lykkes best. De blir gjerne både likt (av de fleste) og respektert. Å få dette til er en treningssak, og jeg tenker at du skal gi deg tid til å trene på dette i praktiske situasjoner som samtaler og møter. Noen har dette helt naturlig i seg, men min erfaring er at de aller fleste må trene på dette, og at de blir gradvis flinkere når de har fokus på trening over tid.
Min erfaring er at ledere som både er tydelige og vennlige lykkes best.
Mitt råd til deg er altså å være tålmodig med deg selv og gi deg tid til å trene i praktiske situasjoner. Bruk gjerne en lederdagbok/treningsbok og noter dine refleksjoner før og etter at du har vært i samtaler og møter. Noter hva du ønsker å få til, hvordan du vil fremstå, hva du skal gjøre og evaluer hvordan du synes det gikk. Søk gjerne tilbakemelding fra noen du stoler på for å finne ut av om du fikk til det du ønsket. Ledere som jobber med sitt lederskap på denne måten merker fort at de blir bedre og tryggere på det de gjør.
Til slutt vil jeg anbefale deg å gjennomføre en forventningsavklaring med teamet ditt om ledelse. Snakk sammen om hva de forventer av deg som deres leder, lytt godt uten å kommentere for mye underveis og still gjerne oppklarende spørsmål for å forstå. La alle komme til orde. Når du har lyttet og notert, bør du gi deg litt tid til å reflektere over det du har hørt. Ikke legg deg flat og gi inntrykk av at du skal innfri alt som forventes av deg. Tenk over hvilken leder du har lyst til å være, hva du ønsker å innfri og hva du eventuelt ikke ønsker eller kan innfri. Når du har fått muligheten til å reflektere over dette noen dager, kan du vende tilbake til teamet ditt, takke for at de uttrykte sine forventninger og fortelle dem hvordan du ønsker å imøtekomme dem. Vær gjerne åpen på at du er ny og skal bruke tid på ditt lederskap fremover. Det er både troverdig og tillitsvekkende. Et slik møte med teamet hvor dere gjør ledelse snakkbart, medfører ofte at dine og deres forventninger til ledelse kalibreres. Det i seg selv har stor verdi når det gjelder å tilrettelegge for god samhandling og høy tilfredshet.
Og du …. det er alltid klokt å benytte en ekstern coach eller intern mentor når du er en ny leder. Det vil hjelpe deg i læringsprosessen fremover.
Lykke til!