Arbeidsliv
ID 6841187 © Nyul | Dreamstime.com
Slik får du mest mulig ut av konstruktiv kritikk
IMD-professor Jean-Francois Manzoni mener det er ikke er godt å si hvem det er som gruer seg mest til kristiske tilbakemeldinger: lederen som skal gi dem eller den som tar imot.
Så vel ansatte som mellomledere og ledere trenger tilbakemeldinger, men det er lett å gå i forsvarsposisjon når man får tilbakemeldinger av det kritiske slaget.
Jean-Francois Manzoni – professor i organisasjon og ledelse ved IMD - gir i et innlegg på IMDs hjemmesider råd om hvordan man kan ta imot konstruktive tilbakemeldinger på en god måte. Han viser til at også den som får tilbakemeldinger har et ansvar for å få mest ut av det som blir sagt.
Budskapet er at hvis den som får tilbakemelding oppfattes som en som er «coachable», det vil si en som er villig til å lytte og forandre seg, så vil den som gir tilbakemeldinger sannsynligvis også være mer villlig til å bruke tid på å gi gode tilbakemeldinger. Nå finnes det ledere som aldri blir fornøyd, men professoren hevder at de er i mindretall. Basert på forskning og erfaring fra sitt eget arbeid med ledere, gir han i innlegget sitt et knippe tips om hvordan man kan bli en som tar tilbakemeldinger på en god måte. Her er overskriftene:
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP