Arbeidsliv

Slik får du mest mulig ut av konstruktiv kritikk

IMD-professor Jean-Francois Manzoni mener det er ikke er godt å si hvem det er som gruer seg mest til kristiske tilbakemeldinger: lederen som skal gi dem eller den som tar imot.

Publisert Sist oppdatert

Så vel ansatte som mellomledere og ledere trenger tilbakemeldinger, men det er lett å gå i forsvarsposisjon når man får tilbakemeldinger av det kritiske slaget.

Jean-Francois Manzoni – professor i organisasjon og ledelse ved IMD - gir i et innlegg på IMDs hjemmesider råd om hvordan man kan ta imot konstruktive tilbakemeldinger på en god måte. Han viser til at også den som får tilbakemeldinger har et ansvar for å få mest ut av det som blir sagt.

Budskapet er at hvis den som får tilbakemelding oppfattes som en som er «coachable», det vil si en som er villig til å lytte og forandre seg, så vil den som gir tilbakemeldinger sannsynligvis også være mer villlig til å bruke tid på å gi gode tilbakemeldinger. Nå finnes det ledere som aldri blir fornøyd, men professoren hevder at de er i mindretall. Basert på forskning og erfaring fra sitt eget arbeid med ledere, gir han i innlegget sitt et knippe tips om hvordan man kan bli en som tar tilbakemeldinger på en god måte. Her er overskriftene:

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS