Ledelse

Slik håndterer du den passiv-aggressive medarbeideren

Publisert Sist oppdatert

Sarkasme, spydighet, sinte beskjeder på post-it-lapper – de fleste har opplevd passiv-aggressivitet, og kanskje også vært i den uheldige situasjon at den er rettet mot deg.

Passiv-aggressiv atferd er lettere å ty til enn å konfrontere en person direkte, spesielt hvis en åpen diskusjon kan skape dårlig stemning. Det er også lettere å beholde kontrollen over situasjonen hvis man unngår den direkte konfrontasjonen og holder seg til små stikk.

Passiv-aggressivitet kan imidlertid være skadelig for arbeidsmiljøet, produktiviteten og til og med karrieren din. Men hvordan håndterer man egentlig medarbeidere som utøver denne typen aggresjon? Fast Company har samlet sammen noen tips.

1) Prøv og forstå hva som ligger bak

Endring og omstilling er en naturlig driver for passiv-aggressiv oppførsel, og spesielt hvis den ansatte ikke har blitt involvert i tilstrekkelig grad, sier Charmon Parker Williams, førsteamanuensis i næringslivspsykologi ved The Chicago School of Professional Psychology, til Fast Company.

Passiv-aggressiv mostand kan i enkelte tilfeller derfor tas som et tegn på at man har involvert den ansatte i for liten grad, og spørre personen hva som kunne ha forbedret situasjonen.

2) Ta en pause

Passiv-aggressivitet er en usunn tilnærming til konflikthåndtering. Hvis man at en av partene i konflikten benytter seg av denne strategien kan det være lurt å ta en liten pause, kjøle seg ned, og deretter komme tilbake til diskusjonen med friske hoder.

– Vis at du forstår situasjonen, og informer personen det gjelder om at du er klar for å ta en prat, for eksempel morgenen etter. Da får man tid til å kjøle ned tankene litt og starte med blanke ark, sier Parker Williams.

3) Se forbi passiv-aggressiviteten

Det er viktig at konflikten ikke tar over alt – det finnes fortsatt en person bak de passiv-aggressive kommentarene.

– Hvis man tenker at «denne personen er arrogant, ekkel eller uforskammet», så kommer man ikke spesielt mye lenger. Tenker man heller at «denne personen er passiv-aggressiv, så jeg bør kanskje tenke over hvordan jeg framstiller ting», så er man på vei mot en bedre gjensidig forståelse, sier Vicky Salemi, karriereekspert i Monster, til Fast Company.

Det er imidlertid viktig å tenke over hvordan du selv blir påvirket av situasjonen. Hvis forsøkene dine på å imøtekomme den passiv-aggressive personen feiler eller du kjenner at du blir utmattet av det, så er det ifølge bemanningskonsulenten Beth Linderbaum viktig å sette grenser eller søke støtte hos andre i organisasjonen.

4) Siste utvei

En siste utvei er å håndtere den passiv-aggressive atferden direkte. Hvis slik type oppførsel får pågå lenge nok kan det forsure arbeidsmiljøet, og man vil nødig at én persons oppførsel skal ødelegge for alle. I slike situasjoner bør du ta opp problemet direkte med den det gjelder og gjøre det klart at denne atferden ikke er akseptabel, sier Vicky Salemi.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS