Ledelse

En rask verden krever rask kommunikasjon

Fem fordeler ved rekruttering via sms.

Publisert Sist oppdatert

Måten vi rekrutterer på forandrer seg, i takt med behovet for et moderne multi-kanalfokus, i jakt på de beste kandidatene. Når bedrifter kontakter kandidater de ønsker å ta en nærmere prat med, viser undersøkelser at drøyt 20 prosent av epost-henvendelsene blir lest. Sender du den samme meldingen på sms, derimot, blir den lest av hele 98 prosent av de potensielle kandidatene, skriver nettstedet Undercover Recruiter.

Bedriftene bruker rekruttering via tekstmelding for å sjekke ut kandidater innen en rekke bransjer, og til ulike funksjoner. CEO i selskapet Canvas, Aman Brar, anbefaler rekrutterere å ta i bruk den teknologien som er tilgjengelig, for å kunne nå ut til de beste kandidatene på den mest effektive måten.

– Å nøle med å kontakte kandidatene der de er – på telefonen – er et stort feilsteg, skriver han.

Han påpeker at rekrutterere er i en ugunstig posisjon i dagens hyper-sammenkoblede sammfunn. Ifølge Brar er det flere barriere som bidrar til at man risikerer ikke å få tak i talentene man har behov for: negative kandidaterfaringer, ineffektiv promotering av bedriftens merkevare, for lange rekrutteringsprosesser og manglende evne til å nå en travel og mobil arbeidsstyrke.

Her er fem ting han tror vil overraske deg ved rekruttering via sms:

Fem fordeler ved rekruttering via sms:

Fremskynder ansettelsesprosesser:

  • Jobbintervjuene har blitt lengre, faktisk nesten dobbelt så lange som for syv år siden, ifølge en undersøkelse fra Glassdoor Economic Research
  • De lengste utsettelsene skjer i begynnelsen av rekrutteringsprosessen
  • Teksting bidrar til å spare tid, også i innkallingen til intervjuet
  • Man rekker over 10 ganger så mange henvendelser i løpet av en dag via sms, sammenliknet med telefonsamtaler

Forteller noe om kandidatens og arbeidsgiverens personligheter:

  • Isen blir lettere brutt gjennom skriftlig kommunikasjon
  • Bruk av passende emojis kan bidra til å knytte bånd

Ikke bare for millennials:

  • Selv om bare 12 prosent av millennials foretrekker telefonen i jobbsamtaler er teksting fortsatt den viktigste datatjenesten på verdensbasis
  • 60 prosent av alle individer over 45 år bruker heller teksting enn telefonsamtaler
  • Teksting letter prosessen for alle parter, noe som alle generasjoner setter pris på

Automatisering er nøkkelen:

  • Spørsmålene du sender via sms må være skreddersydd formatet og kandidaten
  • Det finnes ulike tekstbaserte intervjuplattformer, som kan utnytte maskinlæring og språklige analyser, og gir analytiske svar på tekstsamtalene
  • Disse algoritmene genrerer også forhåndsbestemte intervjuspørsmål, og hjelper med å finne kandidater av høy kvalitet

En god løsning for introverte kandidater:

  • Mange introverte kandidater blir engstelige i intervjuer
  • Å kommunisere en skriftlig screening-prosess kan være en fordel for disse kandidatene:
  1. Teksting gir kandidatene all tiden de trenger til å svare på spørsmål. De setter pris på fleksibiliteten de får til å gi gjennomtenkte svar
  2. De slipper small talk, og får brukt all fokus på å beskrive sine ferdigheter og erfaring
  3. Tekstbasert screening eliminerer de introvertes potensielle bekymringer om mindre viktige detaljer i et intervju, som klesvalg, lokasjon og lignende. I stedet kan kandidatene fokusere på å gi gode svar
  4. Introverte liker ikke å gjenta seg selv. Tekstintervjuer gir dem muligheten til å være direkte

Kilder: Undercover Recruiter / Aman Brar

Powered by Labrador CMS