Ledelse

Kan du ikke svare på dette bør du ikke lede jobbintervjuet

Publisert Sist oppdatert

Det er bra at ledere involverer flere i en rekrutteringsprosess, for eksempel sine ansatte. Disse kan gi nye kandidater et bedre innblikk i hvordan det er å jobbe i den aktuelle virksomheten, og kanskje også svare på spørsmål på en annen måte enn en leder kan, skriver grunnlegger av HR-tankesmien Human Workplace og Forbes-spaltist Liz Ryan.

Det er imidlertid viktig at de ansatte man involverer kan svare på kandidatenes spørsmål, og har en bred forståelse av hvordan organisasjonen fungerer. Hvis ikke kan hen gjøre mer skade enn nytte.

Her er de grunnleggende spørsmålene du ifølge Ryan bør kunne svare på for å være med i en rekrutteringsprosess:

  1. Hva gjør vi i denne delen av organisasjonen? Hvordan bidrar vi til sluttproduktet?

  2. Hva gjør andre personer i denne avdelingen, og hvordan fungerer samarbeidet?

  3. Hvorfor finnes denne stillingen, og hvordan bidrar den aktuelle stillingen til at organisasjonen når sine mål?

  4. Hva er hovedmålene til denne organisasjonen i 2018?

  5. Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut?

  6. Hva er lønna, og hvilke tillegg finnes?

  7. Hvem er kundene, og hva trenger de?

  8. Hvilke verktøy kommer jeg til å trenge i denne jobben? Får jeg opplæring?

  9. Hvordan blir prestasjonene mine evaluert?

  10. Hvordan er reglene for fleksibel arbeidstid, hjemmekontor og ferietid?

Hvilke spørsmål bør man stille i et jobbintervju?

Svarene får du av Ole I. Iversen, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI og partner i konsulentselskapet Assessit, og Trine Larsen, hodejeger i Hammer og Hanborg:

Se hele videoen om rekruttering, flere ledelsesvideoer og les utdypende artikler i lederbiblioteket.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS