Ledelse

Unge kvinner med IKT-kompetanse er blant de mest attraktive på arbeidsmarkedet. Derfor skifter de også jobb hyppigere enn de fleste andre.

Derfor bytter nordmenn jobb

For dårlig lønn, ikke nok utfordringer, begrensede karrieremuligheter og dårlig ledelse får norske arbeidstakere til å bytte jobb. Men er arbeidsmiljøet godt, blir lønn mindre viktig.

Publisert Sist oppdatert

Randstad Employer Brand Research er – ifølge dem selv – verdens største HR-undersøkelse. Men i år er første gang undersøkelsen gjøres i Norge. Et representativt utvalg med 4000 norske respondenter mellom 18 og 65 år er spurt ut om hva som skal til for at de vil ha en jobb, bli i en jobb eller eventuelt slutte i en jobb.

Det som er spesielt med det norske arbeidslivet er at på generell basis så er det «et godt arbeidsmiljø» de aller fleste anser som det viktigste ved en jobb.

– Et godt arbeidsmiljø er hovedmotivasjonen for norske arbeidstakere. Og det tror jeg arbeidsgiverne underkommuniserer, sier markedssjef i Randstad Norge, Christian Børresen. Sammen med salgsdirektør Camilla Grana er han ansvarlig for Randstad Enployer Brand-undersøkelsen i Norge.

Det holder ikke å skrive en setning i stillingsannonsen om at «her får du mange gode kolleger», påpeker Børresen. Virksomheten trenger et godt omdømme – et godt rykte.

Faktisk viser Randstad-undersøkelsen at 9 av 10 jobbsøkere på en eller annen måte prøver å sjekke ut hva slags omdømme en bedrift har før de søker jobb der.

Dårlig omdømme koster

Foto – Et godt arbeidsmiljø er hovedmotivasjonen for norske arbeidstakere. Og det tror jeg arbeidsgiverne underkommuniserer, sier markedssjef i Randstad Norge, Christian Børresen. (Foto: Randstad Norge)

– Og det kan koste dyrt å ta for lett på rykte som en mindre attraktiv arbeidsgiver. Ifølge en undersøkelse fra Harvard må bedrifter med et dårlig omdømme kompensere med å betale i gjennomsnitt 10 prosent mer i lønn per ansatt enn en virksomhet med et godt rykte, sier Christian Børresen.

– Men når folk skifter jobb, så viser jo deres undersøkelse at høyere lønn er den vanligste årsaken til jobb-bytte?

– Ja, men det dreier seg ikke nødvendigvis om at du opplever å ha dårlig lønn der du er, men at du har fått et enda bedre tilbud i den nye jobben. Hadde du vært mer fornøyd med arbeidsforholdene, så hadde terskelen for å søke ny jobb vært høyere, forklarer Børresen.

De blir løpt etter. Det er høy oppmerksomhet omkring kvinner i IKT-bransjen, og unge kvinner med IKT-kompetanse er derfor svært ettertraktet

 

Attraktive unge IKT-kvinner

Det vi vet om jobbskifter er at litt under 20 prosent av oss bytter jobb hvert år. Det tallet har vært nokså stabilt de siste årene. Det betyr at vi i gjennomsnitt skifter jobb hvert femte år.

– Et interessant trekk er at av de som skifter jobb, så vil hele 40 prosent av dem bytte enda en gang i løpet av det kommende året, sier Børresen.

Den gruppen som skifter hyppigst jobb er særlig unge kvinner i IKT-bransjen, viser Randstads undersøkelse. Og det er ikke fordi de ikke finner seg til rette, men fordi de er særdeles attraktive.

– De blir løpt etter. Det er høy oppmerksomhet omkring kvinner i IKT-bransjen, og unge kvinner med IKT-kompetanse er derfor svært ettertraktet på arbeidsmarkedet,

En annen gruppe som også skifter jobb hyppig er unge menn med lederambisjoner. Denne gjengen kan være vanskelig å holde på, ifølge Børresen.

– Disse er opptatt av karriere, og dersom de ikke ser muligheten til karriereutvikling på sin nåværende arbeidsplass, vil de se etter nye muligheter.

De fleste i de to nevnte gruppene som skifter jobb hyppigst – unge IKT-kvinner og unge mannlige lederspirer – jobber og bor i Oslo.

 

Her har vi det godt

Norge er unikt sammenlignet med resten av verden når det gjelder vektleggingen av dette med «et godt arbeidsmiljø». I Europa som helhet er det for eksempel «sikker jobb» og «god lønn» som topper ønskelisten hos arbeidstakerne.

– Dette kan forklares med at vi i Norge har et godt regulert arbeidsliv med ordninger som i stor grad verner om arbeidstakernes interesser, samt et velutviklet velferdssystem, sier Børresen.

Det kan også forklare at norske arbeidstakere i mindre grad enn sine kolleger i andre deler av verden ønsker å starte egen virksomhet. Vi foretrekker å være fast ansatt et sted.

Et annet spesielt trekk ved oss nordmenn, er at vi helst vil arbeide i en liten eller mellomstor virksomhet, ifølge Randstad Employer Brand-undersøkelsen.

Andre steder søker man seg gjerne til store multinasjonale selskaper, for da tror man at man har en sikker jobb og en grei lønn. Coca Cola går ikke konk, liksom.

– Dessuten vil vi i Norge aller helst holde oss innenlands. Vi ønsker i liten grad å reise ut for å jobbe, framhever Christian Børresen.

Og hvis vi absolutt skal ut av landet, vil vi gjøre det så kortreist som mulig. Danmark, Sverige og England topper listen over land der nordmenn kunne tenkt seg å jobbe.

Om undersøkelsen

Randstad Employer Branding Research er en representativ undersøkelse basert på oppfatningene til arbeidstakere mellom 18 og 65 år. Undersøkelsen kommer i år for 19. gang og har over 200.000 respondenter i 32 land over hele verden. Det utgjør 75 prosent av verdensøkonomien.

I år er det første gang undersøkelsen gjennomføres i Norge. 4000 arbeidstakere mellom 18 og 65 år er intervjuet og 150 av de største arbeidsplassene i landet er rangert. Det er TNS Kantar som har gjennomført undersøkelsen på vegne av Randstad Norge.

Store forskjeller mellom arbeidstakergrupper

Selv om den generelle årsaken til at norske arbeidstakere liker seg i jobben er «godt arbeidsmiljø», så er det store forskjeller i preferansene til ulike typer arbeidstakere.

– Hvis vi graver oss litt ned i materien, så ser vi at det er andre og helt forskjellige ting som er viktig for de ulike gruppene arbeidstakere, forteller Randstads markedssjef.

– Derfor er det viktig at arbeidsgivere vet hva som tiltrekker de ulike målgruppene, sier han.

Hvis vi graver oss litt ned i materien, så ser vi at det er andre og helt forskjellige ting som er viktig for de ulike gruppene arbeidstakere

Eksemplene fra undersøkelsen er mange. Her er et utvalg årsaker til hva ulike typer arbeidstakere liker og misliker ved en arbeidsplass.

Derfor blir de ulike arbeidstakergruppene

  • 38 % i alderen 18 -24 år (generasjon z) blir i jobben hvis de får god opplæring. Dette er – naturlig nok, kanskje – høyere enn blant eldre arbeidstakere.

  • 30 % i alderen 25-34 år (de såkalte millennials) blir hos arbeidsgiveren hvis de ser at de har karrieremuligheter. Eldre generasjoner er mindre interessert i dette tilbudet fra arbeidsgiveren.

  • 50 % av de som er i alderen 35-54 år (generasjon x) forblir i jobben på grunn av trygghet. Blant yngre generasjoner anses denne faktoren som mindre viktig.

  • 47 % av de som er 55+ (såkalte boomers) vil sannsynlig bli hvis arbeidsstedet ligger beleilig til. Dette gjelder i mindre grad blant yngre generasjoner.

Derfor stikker de ulike arbeidstakergruppene

  • 17 % av generasjon z forlater arbeidsgiveren hvis organisasjonen tilbyr få eller ingen goder. Dette er høyere sammenlignet med millennials og boomers.

  • 36 % av millennials drar hvis de har begrensede karrieremuligheter. For eldre generasjoner er dette mindre viktig.

  • 42 % av generasjon x drar hvis godtgjørelsen er for lav sammenlignet med andre selskaper.

  • 34 % av boomers er mer tilbøyelige til å forlate sin nåværende arbeidsgiver hvis de opplever dårlig lederskap i organisasjonen. Generasjon z og millennials anser denne faktoren som mindre viktig.

Kvinner vs menn

Randstad Employer Branding Research tar for seg en masse variabler som beskriver hva den enkelte mann og kvinne mener er viktig for å trives på jobben. Forskjellene mellom menn og kvinner er ikke så store på de fleste variablene, men på noen områder er det signifikante forskjeller:

  • 67 % av kvinnene mener et godt arbeidsmiljø er svært viktig, mens 53 % av mennene sier det samme.

  • For 45 % av kvinnene er god opplæring viktig mot 33 % av mennene.

  • At arbeidsplassen har en økonomi er avgjørende for 30 prosent av mannfolka. Kun 17 prosent av kvinnene er enige i det.

  • 17 % menn ser det som viktig at jobben deres er gode på teknologi. 6 % av kvinnene mener det samme.

  • Et godt omdømme har stor betydning for 16 % av mannfolka mot 10 % kvinner.

  • 29 % av kvinnene ser på «mangfold og inkludering» som viktig. Der er kun 17 % av mennene enig.

Powered by Labrador CMS