Ledelse

Scandic-sjef Svein Arild Steen-Mevold er overbevist om at det har en ekstra verdi å ha ansatte som har møtt motstand og gått på noen nederlag.

– Mangfold viktigere enn å dyrke enerne

Scandic-sjef Svein Arild Steen-Mevold er overbevist om at mangfold og samarbeid gir bedre resultater enn å dyrke enerne.

Publisert Sist oppdatert

Steen-Mevold kjenner norsk næringsliv og spesielt hotellbransjen bedre enn de fleste. Han har vært administrerende direktør i Scandic Hotels Norge siden 2011, og tidligere hatt sentrale posisjoner i Choice-kjeden. Han er også styreleder i Norsk Reiseliv og styremedlem i NHO.

Bidrar konkurranse og dyrking av enerne til bedre prestasjoner?

Dagens Perspektiv ser nærmere på prestasjonskulturen.

Han tror ikke individuell konkurranse på arbeidsplassen er måten å skape resultater i bedriften.

– Min erfaring er at trygghet og teamfølelse er viktigere for de ansattes motivasjon og prestasjoner enn individuell konkurranse. Norge er i verdenstoppen i produktivitet. Jeg tror det handler mye om at vi har et trygt arbeidsliv der folk har stor selvstendighet i jobben, sier han.

Måler samarbeid

Steen-Mevold mener bedriftens måleparametre er viktig, hvordan man måler de ansattes innsats. Framfor å måle den enkeltes prestasjoner, mener han det viktigste er å se på hvordan teamene og hele hotellet fungerer.

– Det er farlig hvis du skaper en intern konkurransesituasjon som ødelegger for samarbeid. Jeg er opptatt av at vi skal vinne sammen, mer enn hver for oss. Det er skummelt hvis det blir én mot én hele veien, enten det er konkurranse mellom de ansatte eller mellom hotellene. Vi har mange steder flere Scandic-hoteller i samme by, og vi er opptatt av at hotelldirektørene er glade på hverandres vegne, forteller han.

– Jeg er opptatt av at vi skal vinne sammen, mer enn hver for oss.

Han bekrefter at de har konkurranser internt i Scandic-kjeden. Men der premieres først og fremst team eller hele hoteller, ikke den enkelte ansatte.

– Du er ikke sterkere enn hvordan teamet du er en del av fungerer. Derfor er det viktigere å kåre team enn enkeltpersoner. Vi kårer for eksempel årets hotell, det handler om gruppeinnsats, forteller han.

Han mener også at konkurransene må legges opp slik at alle har en sjanse.

– Skal man øke motivasjon gjennom konkurranse må man sørge for at ikke noen har tapt før de har startet. Man må konkurrere på det nivået man befinner seg på. Du kan for eksempel ikke sammenligne det å drive hotell i Oslo og i Førde, da kan det være mer relevant å sammenligne seg med et annet hotell i samme område, mener han.

– Bedriften bør være som nabolaget

Scandic-sjefen er opptatt av at hotellene hans skal ta samfunnsansvar og rekruttere folk med ulik bakgrunn.

– I hotellbransjen har vi mange unge og en del jobber der du kan starte uten å ha lang utdanning bak deg. Da tenker jeg vi har et ekstra ansvar for å skape et arbeidsliv som er inkluderende, sier han.

Men han mener dette ikke bare handler om sosialt ansvar, det handler om hva som er bra for selskapet. Skal man for eksempel sette sammen gode team, mener han det vil være en styrke å ha ansatte med variert bakgrunn.

– Et godt team må være bredt sammensatt, blant annet med tanke på alder, kjønn, hvor man kommer fra og hvilken erfaring man har. Da får man folk som utfordrer og utfyller hverandre, det er viktig.

Steen-Mevold oppfordrer sine hotellsjefer til å vurdere jobbsøkere med hull i CV-en eller en uvanlig bakgrunn. Han er overbevist om at det har en ekstra verdi å ha ansatte som har møtt på motstand og gått på noen nederlag.

– Jeg tror det har en verdi for bedriften at den ser ut som i nabolaget. Jeg tror ikke det finnes et eneste livsløp som er helt A4 og rett fram, det er bare sånn livet er. Og det bør reflekteres i hvordan man driver rekruttering.

Gir folk en sjanse

For en med helseutfordringer, mangelfull utdanning eller lite jobberfaring kan det være tøft å nå opp i konkurransen på arbeidsmarkedet. Og Steen-Mevold innrømmer at det kan være vanskelig å velge slike jobbsøkere.

– Våre hoteller driver i en høy konkurransesituasjon i et marked som svinger. Vi leter alltid etter den beste personen for jobben, og det er jo lett å velge de med fullført utdanning og solid yrkeserfaring. Derfor er det viktig også å ha egne løp for de som ikke når opp i konkurransen av seg selv.

Han forteller som et eksempel at Scandic Hotels har deltatt i NHOs «Ringer i vannet», et inkluderingsprosjekt der næringslivet i samarbeid med NAV jobber med å gi folk med redusert arbeidsevne en fast tilknytning til arbeidslivet.

– Dette gir utsatte grupper en sjanse til å komme seg inn på arbeidsmarkedet igjen. Til tross for ulike utfordringer de har og kanskje hull i CV-en, får de bevist gjennom arbeid at de kan gjøre en god jobb. Slike ordninger gjør det lettere for bedriftene å velge andre enn søkere med topp CV, forteller han.

– Min egen gymnaskarriere varte i sju måneder, og jeg tror både jeg og skolen var glade for at jeg slutta da»

Ingen A4-bakgrunn selv

Selv om Steen-Mevold i dag er på toppen av norsk næringsliv, var det ikke noen selvfølge at han skulle ende opp der.

– Min egen gymnaskarriere varte i sju måneder, og jeg tror både jeg og skolen var glade for at jeg slutta da. Jeg starta som kokk og har tatt utdanning i etterkant. Så det var jo ikke en helt tradisjonell vei mot å bli administrerende direktør i en av Norges største hotellkjeder, innrømmer han. Og legger til:

– Min egen historie gjør nok kanskje at jeg ser litt annerledes på hvilken bakgrunn jeg forventer og verdsetter blant de jeg ansetter hos meg også.



Powered by Labrador CMS