Ledelse

Illustrasjonsfoto.

5 steg som kan gi forandringer som varer

Velmenende forsøk på forandring feiler for ofte, mener professor ved London Business School.

Publisert Sist oppdatert

Lest om ledelse. Dan Cable, professor i organisasjonsadferd ved London Business School, skriver på den britiske handelshøyskolens hjemmesider om hvordan han mener man kan skape optimale forhold for endring som varer.

Han viser til at vi mennesker er slik skrudd sammen at vi som regel ikke liker endring. Det er ukomfortabelt.

Cable sammenligner det med å skrive navnet sitt med den hånden du vanligvis ikke skriver med.

For å få til endringer mener han at fem prinsipper, basert samfunns- og nevrovitenskap, kan avgjøre om den endringsinnsatsen du legger ned fører til faktiske forandringer og forbedringer.

Her er de, med en kort oppsummert forklaring:

  1. Visualiser endringen
    Mennesket kan, til forskjell fra andre arter, forestille seg en verden som ennå ikke eksisterer. Vi er i stand til å se for oss noe bedre, og når vi visualiserer fram en bedre verden kommer optimismen. Dette er et godt utgangspunkt for endring, men i starten av en endring kan det føles tungt og god-følelsen kan få seg en knekk. Dermed blir neste punkt viktig, skal vi tro Cable:

  2. Knytt endringen opp mot følelser, ikke bare logisk tenkning
    Du må ha en formening om hvorfor du skal forandre deg. Den som skal slutte å røyke kan gjøre det for pengenes skyld, noe som er en fornuftig, men når røyksuget melder seg så er det sannsynligvis ikke tanken på sparing som vil hindre deg. Det er andre ting, som er mer knyttet til følelser. For eksempel at du ikke vil at dine barn skal se deg røyke. Følelser trumfer rasjonalitet.

  3. Forstå at «smerte» er et fremskritt
    Når vi skal lære så starter det gjerne bra. Vi begynner og vi er positive. Men – så begynner alt det nye vi skal gjøre kanskje å føles mer som å befinne seg i en overgrodd jungel, mener han. Det føles ikke bra, det stjeler tid og energi – og vi ønsker oss tilbake til det komfortable: De gamle måtene å gjøre ting på. Når du kjemper, så styrker du imidlertid hjernen; du lærer, skriver Cable. Professoren oppfordrer folk til å tenke på «smerten» som et tegn på fremgang, istedenfor å tro at det gjør vondt fordi de føler at de mislykkes. Den virkelige «feilen» er sannsynligvis å gå tilbake til gamle vaner.

  4. Skap psykologisk trygghet
    Hvis du følelsen er dårlig og du blir straffet når du lærer, så vil læringen stoppe opp, mener Cable. Du vil også lett hoppe tilbake til gamle vaner. Psykologisk trygghet er avgjørende for læring og forandring, argumenterer han, og viser til at det kan være lurt å skape et lite læringsmiljø der ny adferd kan testet – uten at man risikerer bebreidelser. Ingen gjør ting perfekt første gang, men gjennom trening og eksperimentering kan man få til mye. Som leder må du skape noen slike trygge rom for medarbeidere som skal teste nye ting, råder Cable.

  5. Sørg for å feire tidlige seiere
    Avslutningsvis skriver Cable at du som leder har et ansvar for å snu negative følelser når folk strever med endring. Eksempelvis kan du vise til hva de faktisk har fått til, og at det antagelig bare skal litt mer trening til. Derfra går det an å trekke en linje til hva det er mulig å få til framover. Se og snakk om tidlige seiere både til deg selv og til andre. Vi har et valg, mener Cable: Vi kan velge hvordan vil vi tolke de følelsene som oppstår i en læreprosess.

Powered by Labrador CMS