Ledelse

Som en del av det å kunne skape virtuelle virkeligheter, må Myreze ha tilgang til et grønt studio.

Kler TV-stasjoner i nye klær

Da Bjørn Myreze kjørte i gang et designbyrå med sitt eget navn i 2013, hadde han store ambisjoner. Men å få kunder som The Weather Channel, Al Arabiya, Epic Games, FIFA og Discovery Channel hadde han aldri tenkt seg.

Publisert Sist oppdatert

Å tre inn i Myrezes studio i niende etasje i Media City Bergen må være enhver nerd eller gamers drøm. Avansert datautstyr stablet oppå hverandre, opptaksutstyr som for en TV-stasjon, ja til og med eget grønt studio, i tillegg til en egen tenkeboks når noen trenger å være ekstra kreative – og så plenty av leketøy, for både små og store.

Sjefen selv, Bjørn Myreze, trer frem som en fantasifull avatar tatt rett ut av Second Life. Iført hvit uniformsjakke med epåletter med viking- eller death metal-inspirerte distinksjoner, nok sølvringer på ermene til å gå en admiral en høy gang – og så de gigantiske svarte brillene og en rød flette i håret. Mest iøynefallende er likevel et konstant, stort glis i det imøtekommende og åpne ansiktet.

– Unike klær er et statement, men noe av det dummeste du gjør i Norge. Det bryter jo helt med janteloven.

– Men det er nettopp det vi gjør, vi pusher grensene for det som er teknologisk mulig, sier den energiske gründeren som slett ikke er redd for å bli tabloid i sine uttalelser.

En dverg i kjempenes verden

Om han kan minne om en avatar, er det ingenting virtuelt over Myreze. Det han og gjengen har skapt er høyst virkelig – om enn ganske utrolig. Selv er han et unikum og en springkilde av kreativitet, som selv ikke den mest virtuelle verden klarer å frembringe.

Men det er nettopp virtuell virkelighet som er Myrezes forretningsidé. Tidligere i år bygget designbyrået hans det virtuelle studioet til The Weather Channel som når ut til 80 millioner husstander i USA. Og i fjor landet Myreze en lignende kontrakt med den arabiske TV-kanalen Al Arabiya. Det er verdens fjerde største TV-kanal som når ut til 113 land og har 120 millioner seere ukentlig.

Bjørn Myreze kan ikke gå inn på verdien av disse kontraktene, men det er prosjekter i mange millioner-klassen. Slett ikke verst for et selskap som omsetter for ti-tolv millioner kroner i året. Gründeren har all grunn til å glise, men det har vært en lang og bratt oppoverbakke for å nå dit.

– Det er eksepsjonelt at et lite selskap i Norge har fått disse kontraktene. Vanligvis er det gigantiske selskaper som sikrer seg disse jobbene, fordi de er ekstremt krevende, sier Myreze.

– Vi leverer ikke teknologien, men setter den sammen. Det vi gjør er å kle TV-kanaler i nye klær.

– Vi kaller det morgendagens historiefortelling der vi bruker design til å skape nye produkter.

Fra spillverden

Foto Bjørn Myreze med en imponerende liste over noen av designbyråets store kunder. (Foto: Otto von Münchow)

Selskapet Myreze har i dag 12 ansatte. Det hele begynte på gutterommet der nerden Bjørn Myreze ervervet seg den kompetanse som har brakt selskapet dit det er i dag. Steg for steg har han utvidet og bygget opp dagens designbyrå. Han har ikke fått noe støtte underveis og heller ikke fått noen investorer med på laget. Men med hjelp av sin businesspartner Jørgen Steinheim og enorme talenter i bedriften har de klart det umulige.

– Uten økonomisk støtte er det ikke mulig å skape ny teknologi. Vi var derfor de første i verden som tok i bruk den teknologiske plattformen til Epic Games og kombinerte den med fysiske kameraer.

For dem som ikke vet det, er Epic Games et av verdens største spillutviklere og står blant annet blant annet bak spillfenomenet Fortnite. Det Myreze har gjort er stort ute i verden, så stort at Epic Games selv skryter av Myreze på sine nettsider.

Epic Games bistod i utviklingen av det virtuelle studioet til The Weather Channel. Selv mener Bjørn Myreze at selskapet kan bli større enn Apple. Han tror at all virtuell og digital utvikling av betydning vil komme fra Epic Games. For ham er det amerikanske selskapet fremtiden.

En mor som beklaget

– Vi er nødt til å se hundre år frem i tid om vi skal kunne klare å forutse noe om 20-30 år. Et vanlig designbyrå bruker 200 år gammel teknologi, de har samme tankegang som et tradisjonelt trykkeri. Vi har tatt i bruk morgendagens teknologi, erklærer Bjørn Myreze.

Denne måten å tenke på har gitt designbyrået fra Bergen muligheten til å lage hele visjonen til Aker BP for de neste 30 årene. I det inngår blant annet en 360 graders virtuell virkelighet, det vil si at en kan bevege seg i alle retninger innenfor det skapte universet.

Bjørn Myreze er ikke tvil om at spillverdenen har åpnet opp for helt nye måter å tenke design og virtuell arkitektur på. Det er ikke for ingenting at det er den verden han selv kommer fra. Nerden fra gutterommet har vokst seg opp til å bli en designer i verdensklasse.

– Mor var alltid skeptisk til at jeg hele tiden satt og spilte. Nå sier hun at det er den beste utdanningen jeg kunne få, bemerker han.

– Noen av de viktigste funksjonene vi nyttegjør oss av, er det nerdene som kommer med fra spillrommet.

Vi er det mest privilegerte landet i verden, med masse talenter. Men fortsetter vi slik, vil all gründervirksomhet flytte ut og vi mister all kompetanse

Tomme ord

Suksessen til Myreze er kommet på tross av incentivordninger i Norge. Selv er han ikke særlig imponert over hvordan landet tar vare på eller støtter entreprenørskap. Han peker på at det snakkes om å skape nye arbeidsplasser og at det må legges til rette for flere gründere. Men for Bjørn Myreze er det tomme ord.

– Du får ingen støtte hvis du ikke allerede har penger. Jeg har jobbet 25 år med dette, uten at noen har heiet på oss. Men nå da vi har fått suksess, skal alle plutselig heie på oss.

Den virtuelle gründeren er ikke nådig. Han sier at om Norge hadde hatt noen visjonære investorer, hadde de sett at Myreze skaper morgendagens teknologi – og allerede klart det umulige. De ville ha ringt for lenge siden.

Istedenfor er norske investorer opptatt av at gründere må ha gjort to år med research før det er interessant å investere. Slik Bjørn Myreze ser det, vil 90 prosent av disse ikke få suksess. Det er den gnisten som en finner hos noen gründere, som skaper det umulige. Det er den investorene må satse sine penger på.

– Det er kanskje ti personer i Norge som har orket å kjøre det løpet vi har gjort. Jeg har gjennom mine år i bransjen dradd inn 100-vis av millioner, men har bare hatt en snittlønn på 4500 kroner i måneden de siste 16 årene, sier Myreze.

– Vi er det mest privilegerte landet i verden, med masse talenter. Men fortsetter vi slik, vil all gründervirksomhet flytte ut og vi mister all kompetanse.

What doesn’t kill you...

Han er heller ikke nådig med støtteordningene som kom i kjølvannet av korona krisen. Som de fleste selskaper i Norge, ble også Myreze rammet av utbruddet. En måned etter krasjet i Norge, måtte designbyrået permittere flere ansatte på grunn av situasjonen som da eskalerte i USA og Midtøsten. Sakte men sikkert har Myreze tatt inn én etter én.

– Vi har klart oss og kommer til å stå hundre ganger sterkere til høsten. Men det har kostet mye svette og tårer, sier den driftige gründeren, som selv måtte pantsette huset sitt da det stod på som verst.

Det var da det var som mørkest at Myreze fikk sin største kontrakt noensinne. Den sprudlende og fantasifulle sjefen sammenlikner det å ha fått The Weather Channel om bord med at en mekaniker i Nord-Norge får i oppgave å bygge neste romferge for NASA. En sammenlikning han har brukt ved flere anledninger – men så er det da også stort.

– Før vi fikk kontrakten, måtte jeg ta en personlig forsikring på 80 millioner kroner. Det er først nå vi kan begynne å høste av jobben.

Men nå da vi har fått suksess, skal alle plutselig heie på oss

Dårlig leder?

Bjørn Myreze har gründet hele livet sitt. Selskapet Myreze ble etablert for sju år siden. Han hadde før det gått på økonomiske smeller og var så utslitt at han følte seg kurert for videre gründervirksomhet.

Men en god venn og ildsjel, Svein Arild Vatsø, fikk ham i gang igjen. Lot Bjørn Myreze bo hjemme hos seg og tok på seg å håndtere papirarbeidet for å skape en ny bedrift. Det ble starten på selskapet Myreze.

– Jeg måtte ha folk med meg. Men det var ikke snakk om vanlige ansatte. Vi visste alle at det ble ekstremt mye arbeid. Jeg ville trekke til meg unge mennesker, talenter som var villig til å foreta en reise. At vi har fått det til er egentlig helt umulig.

På tross av alle odds har Bjørn Myreze lykkes med sitt designbyrå. Men han innrømmer at det å ha vært selger, daglig leder og konseptutvikler har vært nær døden for ham.

– Jeg er kanskje verdens dårligste leder, fordi jeg ikke har lyst å bli leder. Jeg sier at jeg er kaffekokeren på jobben. Min jobb er å sørge for at de andre har det bra, konkluderer Bjørn Myreze.

Powered by Labrador CMS