Ledelse

Posten leverer sterke resultater for første halvår. Den største veksten kommer fra netthandelen.

Posten leverer tross pandemi og knallhard omstilling

Postens driftsresultat ble nesten doblet første halvår i år. Selv om brevforsendelsene stuper i omfang og pandemien har herjet, har pakkepost og innovativ omstilling gjort at Posten fortsatt er å regne med.

Publisert Sist oppdatert

Postens omsetning i første halvår ble 12.026 millioner kroner, en økning på 233 millioner sammenlignet med første halvår 2020. Justert driftsresultat for årets seks første måneder ble 809 millioner, en forbedring på 422 millioner kroner i forhold til samme periode i 2020.

Foto Tone Wille har vært konsernsjef i Posten siden 2016. (Foto: Håvard Jørstad)

− Vi leverer sterke resultater for første halvår. Den største veksten kommer fra netthandelen hvor vi håndterer store volum av pakker. Posten har et tjenestetilbud som leverer på de nye handlevanene som nå er etablert som den nye normalen. Vi har benyttet pandemien til å endre oss i hele Norden og viktige innsatsfaktorer i dette arbeidet har vært innovasjon, digitalisering og bærekraft, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge i en pressemelding fredag.

Kraftig vekst i pakkevolum

Den kraftige pakkeveksten fortsetter i hele Norden. I løpet av årets seks første måneder vokste det nordiske pakkevolumet fra netthandelen med 35,6 prosent, sammenlignet med samme periode året før. Bring Sverige kan vise til den kraftigste veksten hvor pakker fra netthandelen økte med 62 prosent, sammenlignet med første halvår i 2020. Tilsvarende var veksten i pakker fra netthandel i Norge på 37 prosent og i Danmark 20 prosent.

Også logistikksegmentet kan vise til sterk vekst – med hele 10,7 prosent – noe som i stor grad er drevet av økt netthandel og nye handlevaner. Justert driftsresultat ble 724 millioner kroner i første halvår 2021, en bedring på 417 millioner i forhold til samme periode i fjor.

Men brevforsendelser blir det stadig mindre av. Postsegmentet reduserte omsetningen med 284 millioner kroner i første halvår som følge av fortsatt volumfall i adressert post.

Vi har benyttet pandemien til å endre oss i hele Norden

Taktskifte

Til Dagens Perspektiv sa Posten-sjef Tone Wille nylig at de har hatt «drahjelp av pandemien». Denne drahjelpen viser seg også i halvårsresultatet: Den kraftige veksten i netthandelen under pandemien har utløst et taktskifte i Postens nordiske omstillingsarbeid og tjenesteutvikling for å dekke nye kundebehov, heter det i en kommentar til resultatframleggelsen. Noen av de mest sentrale satsingene siste halvår har vært:

  • Glow som er Postens egenutviklede leveringsapp har blitt tatt i bruk i Norge, Sverige og Danmark. Glow tilbyr en digital plattform hvor kundene blant annet kan følge leveransen direkte og se når pakken blir levert.

  • Shelfless som er en helintegrert lagerløsning hvor nettbutikker har de fysiske varelagrene i Brings lokaler. Her benyttes bruker robotteknologi, digitale løsninger og fossilfrie kjøretøy for å bidra til raskere og grønnere leveranser. Denne våren tok de første kundene i bruk Shelfless som er lokalisert på Berger utenfor Oslo. I første halvdel av 2022 vil Shelfless lanseres i Sverige.

  • AMOI som er Postens digitale markedsplass for lokale faghandlere har opplevd stor suksess i Oslo og 70 butikker er nå tilknyttet handelsplassen. Det har vært en kraftig vekst i hjemkjøring av lokalprodusert mat. Konseptet er nå lansert i Stockholm og testes ut på Lillehammer.

Jeg tror dessverre ikke nedbemanningsprosessene er helt over

Norgesmester i omstilling

Posten har eksistert i Norge siden 1647, og naturlig nok gjennomgått store endringer. Men de største endringene har skjedd de siste 20 årene. Og omstillingen er langt fra over.

I Posten er organisasjonsutviklingen alltid pågående. De har blitt en type virksomhet der det er vanskelig å sette en sluttdato for når man har «endret seg ferdig».

− Posten har en veldig lang historie i Norge. Men likevel har vi hatt de største endringene de siste 20 årene. Og jeg tror fortsatt de aller største endringene ligger foran oss, sier Wille.

Nå jobbes det ifølge konsernsjefen med nye forretningsmodeller og med å videreutvikle logistikkdelen.

− Jeg tror dessverre ikke nedbemanningsprosessene er helt over. Vi ser fortsatt et fall i brevpost på mellom 15 og 20 prosent i året. Vi er nok ikke ferdig omstilt ennå.

Posten: «Norgesmester i omstilling».

Powered by Labrador CMS