Ledelse

Illustrasjonsfoto.

De som lykkes med fjernarbeid, har gjort tre ting

Hjemmekontor og fjernarbeid er lite forsket på, men man vet om noen ting som fungerer bra og noe som fungerer dårlig, sier STAMI-direktør Pål Molander.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. De siste årene har mange publisert bøker om «remote work», og det er et stort felt med mange ulike erfaringer.

For ledere er det to ytterpunkt når en skal opptre som fjernleder. Mange mister uformell kontakt og informasjon, og blir fristet til å oppsøke de ansatte digitalt. Dette kan føre til at ansatte oppfatter det som en form for negativ sosial kontroll, eller en form for overvåking.

Det andre ytterpunktet er en misforstått form for tillit, der man som leder ikke gir noe sosial støtte i det hele tatt.

– Dette er spennende, og vi er i ukjent terreng her. Det er hårfine grenseoppganger mellom for mye og for lite oppfølging som leder. Og det er i tillegg lite som skal til for å havne i en dårlig jobb-privatlivbalanse, seier STAMI-direktør Pål Molander i en pressemelding.

Tre ting fungerer

I 2020 fikk STAMI i oppdrag å samle tilgjengelig kunnskap om fjernarbeid som var koblet til helse og arbeidsmiljø.

Dette er et felt som er lite studert, men det var likevel enkelte funn som det er viktig å ha med i en kunnskapsbasert tilnærming til framtiden arbeidsliv.

Det ene er at arbeid på heimekontor gir jobb-privat-utfordringer. Dette er assosiert med psykiske helseplager, lavere produktivitet, og frafall dersom det går for langt.

Kunnskapsoppsummeringa viser også at de som lykkes med bruken av fjernarbeid, har gjort tre ting:

  • Arbeide hjemme når man har oppgaver som krever konsentrasjon, og som ikke trenger samhandling

  • Ikke for stor mengde av hjemmekontor, men i stor grad være til stede på arbeidsplassen

  • Det er frivillig å arbeide hjemme, men det skal også være mulig å arbeide på kontoret hver dag

Powered by Labrador CMS