Ledelse

I artikkelen understreker hun at arbeidsgivere bør være obs på at det alltid vil være variasjoner i hvilken kultur arbeidstakere tar med seg fra opprinnelseslandet og behovene vil alltid være noe personavhengig.

Kulturtips til deg med utenlandske arbeidstakere

Mange arbeidsgivere har trolig opplevd at det ikke alltid er like enkelt å ha på lag mennesker med ulike kulturer.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Gründer Gabriela Sirbu veileder utenlandske arbeidstakere og deres arbeidsgivere om kulturelle utfordringer som kan oppstå på en arbeidsplass.

I en artikkel publisert i Næringsforeningen i Tromsøregionen deler hun fem tips du burde kjenne til som arbeidsgiver når du skal legge til rette for rask innføring i kultur.

I artikkelen understreker hun at arbeidsgivere bør være obs på at det alltid vil være variasjoner i hvilken kultur arbeidstakere tar med seg fra opprinnelseslandet og behovene vil alltid være noe personavhengig.

1. Språk

For mange kan det være vanskelig å lære seg det norske språket. Det er et utfordrende språk å lære seg på egenhånd. Språkkurs er ofte nødvendig, men kostbart for arbeidstakere som må betale for tilbudet fra egen lomme.

Dette er arbeidstakere som ofte har økonomiske forpliktelser i opprinnelseslandet, noe som kan være utfordrende å kombinere med dyre bokostnader og andre utgifter i Norge, som språkkurs. For det andre er det krevende å sette seg ned å studere etter en lang arbeidsdag.

2. Janteloven

Noen av de utenlandske arbeidstakere kan ved første øyekast virke litt arrogante og «høy på pæra» med et sterkt ønske om å vise fram sin kompetanse. Der nordmenn anser ydmykhet som naturlig som ny på arbeidsplassen, kan det raskt være motsatt i andre kulturer.

Det er ikke sikkert at noen har fortalt de om de gitte sannhetene i norsk arbeidskultur. Det at arbeidsgivere har slike kulturelle nyanser på sin radar er blant de viktige suksessfaktorene som kan skape et inkluderende miljø på arbeidsplassen.

3. Flat ledelse

Mange utenlandske arbeidstakere er ikke kjent med «flat ledelse». Hvis du som leder forventer at arbeidstakere skal si ifra, eller si imot, er det stor sjanse for at du ikke får dialogen du ønsker.

Å klargjøre forventninger og strukturen på arbeidsplassen vil kunne bidra med god kommunikasjon de ansatte imellom, og mellom de ansatte og arbeidsgivere.

4. Lederen kan alt

Mange forventer at lederen skal gi svært omfattende instruksjoner når det gjelder arbeidsoppgaver. Til eksempel kan en ansatt som konsekvens unngå å bringe inn nye ideer eller være kreativ, fordi en ikke er vant til å ta ordet uoppfordret.

Den ansatte er kanskje heller mer vant til å gjøre hva som blir fortalt. Mange tenker at lederen kan alt fra før av og er ikke interessert i de ansattes meninger. Noen er redd for at en annen mening kan til og med føre til at de blir sagt opp.

5. Tidsaspektet

I Norge er vi vant med «å ta tida til hjelp» oftere enn det gjøres i mange andre land. Utenlandske arbeidstakere kan ha et annet perspektiv på tid. Tiden går fort for mange og de vil oppnå mye på kort tid.

For de norske arbeidsgivere er det ofte minst like viktig hvordan ting blir gjort, som hva blir gjort. Dette er ikke alle vant med, der treigere prosesser i verste konsekvens kan resultere i at de utenlandske arbeidstakere mister tålmodigheten og bytter jobb.

Løsningen her er ikke nødvendigvis å endre farten, men være tydelig på fremdrift og bakgrunn for arbeidsmetodikk.

Powered by Labrador CMS