Ledelse

For at den hybride arbeidsmodellen skal fungere, må lederne ha tillit til de ansatte – særlig når de jobber eksternt.

Slik leder du en hybrid arbeidsplass

5 konkrete tips til administrering av hybride team.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Prinsippet med å gå foran med et godt eksempel som leder kunne ikke vært viktigere enn i overgangen til en ny arbeidsmodell.

For å forberede lederne dine på dette er det viktig å gi dem den ekstra støtten de trenger for å sikre at overgangen går så knirkefritt som mulig for hele arbeidsstyrken.

I et blogginnlegg på Randstad har markedssjef Christian Børresen delt fem konkrete tiltak som kan bidra til å lykkes med denne overgangen.

1. Fastsett retningslinjer

Du kan begynne ved å se over retningslinjene for arbeidsplassen og justere dem for å imøtekomme kravene knyttet til den hybride arbeidsmodellen.

Hvis du gir teamlederne tydelige føringer for hvilke krav de kan stille til arbeidstid og kommunikasjon på arbeidsplassen, kan det være til god hjelp for dem i denne overgangen.

2. Tilpass arbeidsplassen for hybridarbeidende

Med innføringen av en ny arbeidsmodell bør også det fysiske arbeidsområdet redesignes. Evaluer den nåværende settingen folk jobber i, og finn ut hvilke endringer som kan gjøres for å skape et post-pandemisk arbeidsmiljø som er tilrettelagt for den hybride arbeidsmodellen.

3. Empati i fokus

Når organisasjonen din skal navigere i ukjent farvann ved å skulle administrere en hybrid arbeidsstyrke, er det viktig å ha fokus på empati.

Det er ikke bare bedriftsledere som strever med å takle endringene i måten vi jobber på – de ansatte strever også. På toppen av det hele har mange ansatte også utfordringer på hjemmebane, som å måtte ta seg av aldrende foreldre og ha hjemmeundervisning for barna.

4. Fokuser på inkludering

En av de største utfordringene med inkludering i en hybrid arbeidsmodell er knyttet til teamkommunikasjon.

På kontoret hender det rett som det er at man snakker sammen, uten at informasjonen fra disse samtalene når ut til dem som jobber eksternt. Tross alt er det fysisk kommunikasjon som har preget arbeidshverdagen for de fleste arbeidstakerne gjennom hele karrieren.

For å ta tak i denne utfordringen må ledere rekalibrere tilnærmingen de har til kommunikasjon på arbeidsplassen, og investere i en pakke med digitale verktøy som tilrettelegger for sømløs kommunikasjon mellom teammedlemmer.

5. Tilrettelegg for objektive prestasjonsmålinger

En annen utfordring ved fjernarbeid er knyttet til å overvåke de ansattes prestasjoner uten at det blir skjevheter i favør av de som jobber på kontoret.

Faktum er at de fleste lederne dine alltid har brukt det de observerer i det daglige arbeidet for å vurdere de ansattes innsats og prestasjoner. Med en hybrid arbeidsmodell må disse lederne endre måten de vurderer det daglige arbeidet på.

For at den hybride arbeidsmodellen skal fungere, må lederne ha tillit til de ansatte – særlig når de jobber eksternt. Det er umulig å mikroadministrere fjernarbeidere samtidig som man forventer at de skal fortsette å være like produktive gjennom hele arbeidsdagen.

Powered by Labrador CMS