Ledelse

– Å tenke nytt må bli mer verdsatt

Nysgjerrighet er kimen til nytenkning og innovasjon. Mange bedrifter er for opptatte av å forvalte det de allerede har, sier leder og teknologifantast.

Publisert Sist oppdatert

Den amerikanske undersøkelsen som ble gjennomført av Harvard Business School-professor Fransesco Gino, viste at ledere som snakker varmt om å stimulere til en nysgjerrighetskultur i sine bedrifter lar det bli med festtalene.

Å strupe nysgjerrigheten i en virksomhet er et uttrykk for en lukket kultur, hevder teknologiekspert på TV2 og daglig leder i kommunikasjonsbyrået Coxit, Magnus Brøyn.

– Nysgjerrighet er kimen til nytenkning, utenomtenkning og til slutt nyskaping. Vi lever i en tid der bedriftenes levealder har sunket drastisk – gjennomsnittlig fra rundt 70 til omtrent bare 20 års levetid. Da er utfordringen å kunne skape innovasjon og fornying. Det er enkelt å sitte stille i båten og forvalte dagens kultur, men det begrenser nyskapingen. Nytenkning er den viktigste verdien i bedrifter i dag, sier han.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS