Ledelse
rawpixel / Unsplash
– Å tenke nytt må bli mer verdsatt
Nysgjerrighet er kimen til nytenkning og innovasjon. Mange bedrifter er for opptatte av å forvalte det de allerede har, sier leder og teknologifantast.
Den amerikanske undersøkelsen som ble gjennomført av Harvard Business School-professor Fransesco Gino, viste at ledere som snakker varmt om å stimulere til en nysgjerrighetskultur i sine bedrifter lar det bli med festtalene.
Å strupe nysgjerrigheten i en virksomhet er et uttrykk for en lukket kultur, hevder teknologiekspert på TV2 og daglig leder i kommunikasjonsbyrået Coxit, Magnus Brøyn.
– Nysgjerrighet er kimen til nytenkning, utenomtenkning og til slutt nyskaping. Vi lever i en tid der bedriftenes levealder har sunket drastisk – gjennomsnittlig fra rundt 70 til omtrent bare 20 års levetid. Da er utfordringen å kunne skape innovasjon og fornying. Det er enkelt å sitte stille i båten og forvalte dagens kultur, men det begrenser nyskapingen. Nytenkning er den viktigste verdien i bedrifter i dag, sier han.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP