Ledelse

– Ikke gi dine ansatte falske forhåpninger om forfremmelser bare fordi du ikke tør å si sannheten, skriver rekruttereren Mandy Gilbert.

Det pinlige etterskjelvet etter forfremmelser

Publisert Sist oppdatert

Forfremmelser er en god strategi dersom man ønsker å beholde kunnskapen i virksomheten, samt spare inn store rekrutterings- og opplæringskostnader. Forfremmelser gir dessuten ofte et godt incentiv for ansatte til å arbeide hardt, i påvente av å eventuelt få stige i gradene.

Forfremmelser er imidlertid ikke uten ulemper, spesielt i tilfeller der det finnes flere kandidater for den samme stillingen. Da blir kolleger plutselig konkurrenter, og det vil nødvendigvis også føre med seg en vinner – og en taper.

Personen(-e) som ikke fikk forfremmelsen kan sitte igjen med følelser av sinne, urettferdighet, forvirrethet og oppgitthet. Som leder kan det være enkelt å feie dette under teppet som et personlig problem – men faktum er at dette er dine egne ansatte, som skal fortsette å jobbe sammen med både deg og personen som ble forfremmet. Da gjelder det å ha en plan, skriver Mandy Gilbert, grunnlegger og leder for rekrutteringsfirmaet Creative Niche, hos magasinet Inc.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS