Ledelse

Førsteamanuensis ved NTNU Handelshøyskolen, Torild Oddane.

– Få innhold i moteordene

Skal vi få tilbake substansen i begreper som kreativitet og innovasjon, må vi fylle begrepene med innhold og mytene om dem må knuses, hevder førsteamanuensis Torild Oddane

Publisert Sist oppdatert

I boken Kreativitet og innovasjon – fem sider av nesten samme sak, tar forfatter Torild Oddane et oppgjør med myten om at det å være kreativ er det samme som å være kunstnerisk. Førsteamanuensisen ved NTNU Handelshøyskolen bygger i sitt arbeid bro mellom kreativitetsforskning og innovasjonsforskning, og tar samtidig et oppgjør med gamle oppfatninger om kreativitetens rolle i innovasjonsprosjekter.

Hun hevder at fellesnevneren for kreativitet og innovasjon er evnen til å håndtere det hun kaller åpne oppgaver: komplekse, ikke-rutinebaserte oppgaver som i motsetning til lukkede oppgaver ikke kan løses ved hjelp av kjente oppskrifter, rutiner eller fremgangsmåter alene. Oddane skrev sin doktorgrad i 2008, da Hydro inviterte henne til å studere betingelser for innovasjon i industriselskapet. I etterkant har hun undervist ledere som tar master i kunnskapsledelse og har opplevd at forskningsarbeidet har vakt stor interesse fra ledere både i offentlig og privat sektor.

– Summen av dette motiverte meg, og ga meg inspirasjon til å skrive boken, sier hun.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS