Ledelse

Fra skepsis til samarbeid

Slik blir du flinkere til å se når samarbeid fungerer, og når det ikke passer.

Publisert Sist oppdatert

Gruppe-, team-, samarbeid. Uansett hva man kaller det – å jobbe sammen er en nødvendighet på de fleste arbeidsplasser, selv om det ikke alltid virker som om det hjelper.

Teamarbeid kan føles tidkrevende og ineffektivt. Det kan kjennes usikkert – kommer de andre til å gjøre en like god innsats? Det kan virke planlagt og rigget hvis noen går inn i samarbeidet med klarere politiske eller organisatoriske interesser enn andre. Det skriver Heidi K. Gardner ved Harvard Law School og Herminia Ibarra, professor i organisasjonsatferd ved den franske handelshøyskolen INSEAD, til Harvard Business Review.

I forskningen sin har de to funnet at det eneste som kan gjøres for å fjerne denne skepsisen til samarbeid, er for det første å avklare hva samarbeid er, og for det andre å være med på samarbeidsprosjekter og få førstehåndserfaring med hva samarbeid egentlig er.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS