Ledelse

Organisasjonspsykolog Morten Eikeland har målt 700 personers nysgjerrighet i et stort børsnotert selskap.

– Ledere konkluderer for tidlig

Både private bedrifter og offentlige virksomheter må eksperimentere mer, mener organisasjonspsykolog.

Publisert Sist oppdatert

Den amerikanske undersøkelsen som ble gjennomført av Harvard Business School-professor Fransesco Gino, viste at ledere som snakker varmt om å stimulere til en nysgjerrighetskultur i sine bedrifter lar det bli med festtalene.

Organisasjonspsykolog Morten Eikeland ved AFF er fagansvarlig for samspill og ledelse. Eikeland har målt 700 personer på ulike grader av nysgjerrighet i et stort børsnotert selskap. Bedriften innfører nysgjerrighet som en av verdiene sine.

Han forteller at det er utfordrende for mange organisasjoner som har et tøft leveransepress å klare å være nysgjerrige nok. De 700 personene ble målt på 12 ulike dimensjoner av nysgjerrighet, blant annet åpen og lukket tenkning, sosial åpenhet, åpenhet for andres meninger, nysgjerrig på egne og andres reaksjoner og lytting. De fikk spørsmål om hvordan de opplever sin egen nysgjerrighet, sammenliknet hvordan de opplever de andres nysgjerrighet i organisasjonen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS