Ledelse

Lego holder stand

Etter flere års kamp for å overleve fikk Lego ifjor en fortjeneste på nesten halvannen milliard kroner. To nordmenn har vært med på snuoperasjonen.

Publisert Sist oppdatert

Nordmennene Paal Smith-Meyer og Tormod Askildsen har vært viktige brikker i Legos vellykede snuoperasjon, skriver VG. På Designdagen skal de to fortelle norske representanter for design og næringsliv om det som skjedde.

Lego hadde noen år hvor de satset svært tungt på dataspill, internett og interaktiv lek. I den strategiske snuoperasjonen har imidlertid Lego gått tilbake til utgangspunktet, og den gamle Lego-klossen fått sin renessanse. Toppsjefen i Lego Jørgen Vig Knudstorp har fått mye av æren for snuoperasjonen, og har i lang tid reist rundt og fortalt om hva Lego gjorde for å snu skuta. Han er også blitt kåret til Årets Leder i Danmark for det han har fått til i Lego.

Smith-Meyer, designer og «Head of New Business Group» i Lego forteller til VG at de i 2004 spurte seg: Hva vil folk savne hvis Lego forsvinner i morgen? Svaret var klossen.

Designeren tror dette er noe andre bedrifter kan lære av. Han tror det er mange norske bedrifter kan stille seg spørsmålet: Hva er det egentlig vi bringer til verden, bransjen og kundene som er unikt? Hvem vil savne oss og hvorfor?

Powered by Labrador CMS