Ledelse

– Lite innovasjon i butikkene

Tor W. Andreassen, professor i innovasjon, mener det var rett å velge Circle K som ett, globalt merkenavn. Men nykommeren er lite innovativ, ifølge han.

Publisert Sist oppdatert

–All den tid det var en tidsbegrensning på Statoil-navnet, gjorde de rett i å skifte navn med en gang, sier Tor W. Andreassen, professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole.

Han viser til at det å strømlinjeforme merkevareprofilen over hele verden er en riktig beslutning, ikke minst på grunn av de stordriftsfordelene det gir økonomisk. Ulike navn ville gitt merkostnader for markedsføring, og alle navn måtte hatt sine unike merkeassosiasjoner som måtte vedlikeholdes og utvikles. Professoren viser også til at det emosjonelle rundt et navneskifte gjerne er større internt i bedriften enn hos kundene.

– I de aller fleste tilfeller er konsumentene likegyldige. De glemmer, og allerede nå ser det ut til at folk har begynt å tilpasse seg navnet Circle K. Du ser ikke diskusjoner rundt dette navneskiftet i sosiale medier og på andre offentlige arenaer nå.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS