Ledelse
NTB scanpix
– Lite innovasjon i butikkene
Tor W. Andreassen, professor i innovasjon, mener det var rett å velge Circle K som ett, globalt merkenavn. Men nykommeren er lite innovativ, ifølge han.
–All den tid det var en tidsbegrensning på Statoil-navnet, gjorde de rett i å skifte navn med en gang, sier Tor W. Andreassen, professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole.
Han viser til at det å strømlinjeforme merkevareprofilen over hele verden er en riktig beslutning, ikke minst på grunn av de stordriftsfordelene det gir økonomisk. Ulike navn ville gitt merkostnader for markedsføring, og alle navn måtte hatt sine unike merkeassosiasjoner som måtte vedlikeholdes og utvikles. Professoren viser også til at det emosjonelle rundt et navneskifte gjerne er større internt i bedriften enn hos kundene.
– I de aller fleste tilfeller er konsumentene likegyldige. De glemmer, og allerede nå ser det ut til at folk har begynt å tilpasse seg navnet Circle K. Du ser ikke diskusjoner rundt dette navneskiftet i sosiale medier og på andre offentlige arenaer nå.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP