Ledelse

– Mange strategier feiler fordi de ikke er strategier

«Vi skal bli markedsledende» er ikke en strategi, mener strategiekspert.

Publisert Sist oppdatert

Mange strategiske prosesser feiler. Planer blir lagt, endringen blir kommunisert, ansatte og ledere får beskjed om å endre arbeidsvanene sine og budsjettene blir oppdatert. Men så skjer det ingenting. Strategiene feiler fordi de ikke er strategier i det hele tatt, skal vi tro Freek Vermeulen, førsteamanuensis i strategi ved London Business School.

– Ofte kaller man det strategier, men så er det egentlig snakk om mål. «Vi skal bli markedsledende» er ikke en strategi. Det sier noe om hva det ønskede resultatet skal bli, men ingenting om hvordan man kommer dit. Til det trenger man en strategi, skriver Vermeulen hos Harvard Business Review.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS