Ledelse
Dreamstime
– Mange strategier feiler fordi de ikke er strategier
«Vi skal bli markedsledende» er ikke en strategi, mener strategiekspert.
Mange strategiske prosesser feiler. Planer blir lagt, endringen blir kommunisert, ansatte og ledere får beskjed om å endre arbeidsvanene sine og budsjettene blir oppdatert. Men så skjer det ingenting. Strategiene feiler fordi de ikke er strategier i det hele tatt, skal vi tro Freek Vermeulen, førsteamanuensis i strategi ved London Business School.
– Ofte kaller man det strategier, men så er det egentlig snakk om mål. «Vi skal bli markedsledende» er ikke en strategi. Det sier noe om hva det ønskede resultatet skal bli, men ingenting om hvordan man kommer dit. Til det trenger man en strategi, skriver Vermeulen hos Harvard Business Review.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP