Ledelse

Motivert av drittslenging

Uhemmet skryt av seg selv og negativt snakk om konkurrenter kan føre til bedre prestasjoner, viser ny studie.

Publisert Sist oppdatert

Konkurranse er en viktig drivkraft for mye – innovasjon, pris, endringer, oppkjøp, strategi. Ledere er sannsynligvis godt kjent med hva konkurrentene driver med, og hvordan det påvirker egne affærer. Et mindre kjent tema er imidlertid hva konkurransesnakk – eller drittslenging – gjør med virksomheten.

Drittslenging – skrytete kommentarer om egen virksomhet eller nedlatende kommentarer om konkurrentene – er veldig vanlig atferd. Rundt 57 prosent av ansatte i firmaer på den amerikanske Fortune 500-indeksen driver med slikt aktivt konkurransesnakk, viser en ny undersøkelse.

Studien er gjennomført av Jeremy Yip, førsteamanuensis ved Georgetown University, og Maurice Schweitzer, professor ved Wharton hos University of Pennsylvania. De har sett på hva som skjer med motivasjonen og prestasjonen i en virksomhet når ledere, mellomledere og ansatte slenger dritt om konkurrentene sine.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS