–For ansatte med lang reisevei, er det positivt å slippe å dra på kontoret hver dag. De slipper å bruke så lang tid i buss, tog, bane eller bil. Vi har ønsket oss større fleksibilitet i mange år, fordi vi så at folk bruker fryktelig mye tid på å reise, og nå kommer det – som en konsekvens av covid19, sier Harald Stavn, konserntillitsvalgt for NITO i Telenor.
Blir involvert
Foto
– Vi har ønsket oss større fleksibilitet i mange år, fordi vi så at folk bruker fryktelig mye tid på å reise, sier Harald Stavn, konserntillitsvalgt for NITO i Telenor. (Foto: Telenor)
Stavn er fornøyd med måten Telenor har involvert de tillitsvalgte på, eksempelvis i pilotprosjektet som nå pågår i tre måneder i Telenor ASA. Fremover skal de tillitsvalgte blant annet bidra med medlemsundersøkelser for å evaluere forsøksordningen.
– Vi er blitt hørt på mange områder, og er i utgangspunktet stort sett enige med ledelsen om utfordringene og hvem som har ansvar for å følge opp. Men vi må alltid huske at alle ansatte skal ha en fysisk arbeidsplass å kunne møte opp på.
Utstyr, sikkerhet og helse
De fleste ansatte har vært fornøyde, men under pandemien har fagforeningene også fått meldinger om utfordringer som strekker seg fra det å faktisk ha et ok rom å jobbe i med en grei stol og det tekniske utstyret som trengs, til det å savne det sosiale livet på jobben.
Ifølge Stavn er det er særlig det å skape noe sammen, eller «create together» – en av Telenors kjerneverdier – som utfordres.
Må ha noen å spørre
– Mange setter seg ned ved PC-en hjemme på morgenen og blir sittende stort sett hele dagen. Vi oppfordrer folk til å gå litt i løpet av arbeidsdagen, og vi råder dem også til å snakke med noen i løpet av dagen. En videosamtale er her ofte mer kontaktskapende enn en telefonsamtale. En fare med hjemmekontor, er at det blir mer opp til den enkelte å passe på seg selv, sier Stavn, som understreker viktigheten at nærmeste leder følger opp medarbeiderne sine mer enn i en normalsituasjon.
Fagforeningene er også opptatt av konkret oppfølging av IKT-sikkerhet.
– Når folk sitter hjemme alene, må de eksempelvis vite hvem de raskt kan kontakte for å spørre om en lenke er sikker. Det er behov for både kursing og noen flere, enkle rutiner.