Ledelse

Risikoprosjektet

I februar 2012 selges Statoil Fuel & Retail til et canadisk konsern. Konsernsjef Jacob Schram svelger ­skuffelsen og går for å ta sin største forretningsmessige risiko ­noensinne: Circle K.

Publisert Sist oppdatert

Danmark, august 2012. Jacob Schram går langs Feddet strand; en klassisk dansk strand. Sandformasjonene vinden har skapt her - de danske klittene - strekker seg flere kilometer bortover. Det er hvit sand så langt øyet kan se. Schram går så langt utover som det er mulig å gå; lenger ut enn han noen gang har gått før. Han er alene.

– Jeg tok bilen og kjørte fra mine svigerforeldres hus ut til Feddet. Det var en så fin dag, og jeg liker denne kjøreturen, sier Jacob Schram.

I sin nyutgitte bok «Essensen av business. Mine metoder» omtaler han denne dagen på stranden som et vendepunkt. Det var her tanken på det som skulle bli en av verden største rebrandinger - endring av merkenavn - begynte å ta form. Uten at han på dette tidspunktet på noen måte hadde noen idé om at bensinstasjonene skulle bli til akkurat merkevaren Circle K - stasjonene med de røde skiltene og det fremmedklingende navnet som nå har erstattet Statoil-stasjonene landet over.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS