Ledelse

Slik lokker Lego kvinnene til seg

Lego har skrotet de maskuline jobbannonsene. Det har fått flere kvinner til å søke seg til lederstillingene.

Publisert Sist oppdatert

Den danske leketøysgiganten Lego har fått kritikk for at ledelsen har vært en «manneklubb», men det ser ut til å være endringer på gang. I første halvår 2015 utgjorde kvinner 44 prosent av nyansettelsene og forfremmelsene i de to øverste ledelsessjiktene. Dette er ifølge avisen Berlingske Business rekordhøyt til Lego å være, og en stor økning fra 2011. Da lå andelen på 23 prosent.

En av grunnene til at flere kvinner nå blir ledere i Lego, skal være at toppledelsen har endret på rekrutteringsrutinene sine. Jørgen Vik Knudstorp, toppsjefen i Lego, har blant annet uttalt at Lego har vært for maskuline i uttrykket, og dermed selv har vært medskyldig i deler av rekrutteringsproblemet.

Noe av det Lego har gjort for å få tak i flere kvinner til lederstillinger, er å endre på farger, layout og ord i jobbannonsene. Dette skjer etter at selskapet har analysert gamle jobbannonser og responsen på dem.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS