Ledelse

Smart eller uetisk?

– Det er en drøm for arbeidsgiver å få gode tips om hvordan man skal få et produkt ut i markedet, men man må tenke seg godt om før man velger å benytte seg av kandidatenes løsninger i praksis, mener rekrutteringseksperter.

Publisert Sist oppdatert

Se for deg at har søkt en jobb, og at du blir kalt inn til intervju. I forkant har du kanskje blitt bedt om å forberede deg – for eksempel ved å lese deg opp om bedriften, markedet, konkurrenter og bransjen. I intervjuet blir du bedt om å løse en oppgave. Dette er ikke en teoretisk oppgave som måler hvor mye du kan om et bestemt emne, eller en ferdighetstest. I stedet skal du jobbe med bedriftens reelle utfordringer – komme opp med idéer som bedriften kan ha nytte av. Eksempler på dette kan være å lage en produktlanseringsplan, å løse en markedsutfordring eller å komme opp med en løsning for å få bedriften mer synlig i media.

Ved å flette reell problemløsning inn i rekrutteringsprosessen får bedriften et innblikk i hvordan kandidaten klarer seg i en relevant jobbhverdag. Samtidig kan bedriften innkassere gode løsninger på problemer de har jobbet med over lang tid, gjennom å sette kandidatene i arbeid.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS