Ledelse

Thea Emilie Dalen Dille har startet den sosiale entreprenørskapsbedriften MERK Rekruttering, som bruker video-cv i sitt arbeid med å få unge ut i arbeidslivet.

Visuelt springbrett for unge

En rekrutteringsbedrift, drevet av unge sosiale entreprenører, presenterer sine kandidater til arbeidsgivere via video cv-er. Gründerne bak MERK Rekruttering hevder arbeidsgiverne fanger opp en ny dimensjon av kandidatene gjennom videoene.

Publisert Sist oppdatert
«Jeg har en regel om at når jeg gjør noe, så gjør jeg det 100 prosent. Det sier Hersi, en av kandidatene som MERK Rekruttering AS presenterer på video til sine kunder. Bedriften hevder å være landets første rekrutteringsbyrå som har spesialisert seg på rekruttering av unge mellom 18 og 35 år. De ansatte som jobber med rekruttering er også unge. Selskapet benytter seg dessuten av video-cv av sine kandidater, og har fokus på å koble talenter og muligheter. MERK Rekruttering er etablert som et ideelt aksjeselskap, med bakgrunn i ideen til den unge sosiale entreprenøren Thea Emilie Dalen Dille (21).
– Vi har spesialisert oss på å formidle unge mennesker i arbeid hos samfunnsbevisste bedrifter, gjennom blant annet å benytte video-cv fremfor tradisjonell cv. MERK kobler tilgjengelige talenter og bedriftenes behov og finner den perfekte matchen, sier grùnderen til Ukeavisen Ledelse.
Hennes mor, Hilde Dalen er en del av mentorteamet i MERK, og har tidligere vært styreleder i selskapet. Hun er dessuten grùnder og leder av KREM, en sosial entreprenør som siden 2005 har jobbet aktivt med å synliggjøre ressursene i folk som av ulike årsaker befinner seg utenfor arbeidsmarkedet. Hun har vært selvstendig næringsdrivende siden 2001. Dalen har tidligere vært prosessleder for nyetablerte kvinnelige gründere gjennom Nettverkskreditt i regi av Innovasjon Norge.

Sluttet på skolen

Hilde Dalen forteller at bakgrunnen for både etableringen av MERK og selve ideen var at hennes datter valgte å slutte på videregående skole. På et kurs kom Thea Emilie Dalen Dille i kontakt med voksne ungdommer som hadde vært i Nav-systemet over lengre tid.
– Hun ble skremt av å se hvor man ender opp dersom man ikke følger det tradisjonelle utdanningsløpet. Det var da ideen festet seg: Unge har noe å komme med, selv om de ikke følger standardløpet for utdanning, sier Hilde Dalen.
Etter fire år med tett dialog med ungdommer kom Thea Emilie Dalen Dille opp med konseptet MERK. 20. februar 2014 ble det ideelle aksjeselskapet stiftet. Samarbeid med mentorer innen ulike bransjer ble inngått. De unge rekruttererne i MERK fikk opplæring av selveste Korn Ferry-sef, Baard Storsveen.

– Kommer tettere på kandidatene

Video-cv ble valgt som presentasjonsmiddel, blant annet fordi arbeidsgiverne raskt kommer tettere på kandidatene, ifølge Hilde Dalen.
– Når for eksempel Kiwi får inn 800 søknader til en butikkmedarbeiderstilling, er det enklere for dem å vurdere noen korte cv-er på video. Vår erfaring er at arbeidsgiverne kommer tettere på kandidatene, og at noe av kunstigheten i en intervjusituasjon skrelles vekk. En umiddelbar kjemi kan bidra til å spare mye tid, sier Dalen.
Hun forteller at arbeidsgiverne gir tilbakemelding på at de får et annet forhold til kandidatene via videopresentasjonen. Presentasjonen er kortfattet, og går ikke i dybden på faglige kvalifikasjoner. I stedet legger kandidatene vekt på å tydeliggjøre sine personlige kvalifikasjoner og fremtidsplaner. Egnetheten skinner igjennom. Hersi forteller for eksempel i sin video-cv at han trives med å jobbe med mennesker (se video).
– Bedriftene som inngår samarbeid med MERK får ikke bare tak i de mest motiverte ungdommene på en effektiv måte, de får også muligheten til å vise verdiene sine i praksis, gjøre samfunnsansvaret til en del av sin identitet og gjennom dette gjøre det enklere for bevisste forbrukere og velge deres varer og tjenester, sier Hilde Dalen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 750,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2835,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 205,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2400,-

KJØP

Powered by Labrador CMS