Nyskaping
Digital tjeneste for privatundervisning vinner 950.000 kroner
19 investorer har kåret vinneren av det første investorprogrammet for kreativ næring. Læringsteknologigründerne Learnlink skal gjøre leksehjelp tilgjengelig for flere, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.
Gründerne Jonas Ryen og Johannes Berggren studerte på NTNU og Universitetet i Oslo da de startet det som nå har blitt landets raskest voksende tilbyder av privatundervisning.
– Markedet for privatundervisning hadde ikke fornyet seg på mange år, og fungerte ikke optimalt. Tilbudene som fantes medførte høye priser for sluttkunden, og dårlige vilkår for arbeidstakerne. Vi har laget en plattform som legger til rette for god og rimelig privatundervisning uansett hvor i verden læreren og eleven befinner seg, forklarer Ryen.
Lærer investorer om potensialet i kreative bedrifter
Learnlink har deltatt på investorprogrammet Angel Challenge i regi av Innovasjon Norge og Startup Norge på vegne av Kulturdepartementet. Programmet gir innsikt i kreativ næring som en attraktiv bransje for investorer, og kobler investorer med utvalgte gründerbedrifter med vekstpotensiale. Gjennom åtte samlinger har investorene lært å identifisere og velge ut investeringsklare bedrifter og utføre selskapsgjennomgang. I dag ble Learnlink valgt ut som vinner av investeringspotten på 950.000 kroner.
– Bedriften har utnyttet ny teknologi og utfordrer en hel bransje til å tenke nytt. Juryen la spesielt vekt på teamets kreative kompetanse, engasjement og evne til å ta en tydelig og sterk posisjon i et voksende marked på kort tid, sier programansvarlig i Innovasjon Norge Margit Klingen Daams.
Kompetent kapital er avgjørende
– Tilgang på kapital og kompetanse er avgjørende for å gi norske kreative selskaper mulighet til å vokse og skape verdier. Derfor ga regjeringen Innovasjon Norge i oppdrag å gjennomføre et investorprogram som ble gjennomført i samarbeid med Startup Norway og 657 Oslo. Vi er svært godt fornøyd med gjennomføringen og vil videreføre dette programmet i 2018, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland.
De fem bedriftene som deltok i finalen av investorprogrammet var klesdesigneren Soohia, Bold Books, en selvbetjeningsløsning for bokutgivelser, Learnlink, en digital plattform for privatundervisning, Luado, en online møteplass for kjøp og salg av småjobber, og møbeldesignselskapet Ope.
– Selv om utdanning ikke er en av de tradisjonelle bransjene innenfor kreativ næring, så er det en bransje som har behov for kreative løsninger og kompetanse for å tenke nytt. Utdanning er også et av de viktigste redskapene vi har for å utvikle et kreativt næringsliv, og det er vi glade for å kunne bidra til, sier Ryen.
Vil vokse globalt
Learnlink vil bruke selskapets digitale plattform til å utvikle flere typer tjenester og skalere bedriften globalt. De har allerede fått prøve seg i verdens tech-hovedstad da de deltok på Innovasjon Norge kompetanseprogram TINC i Silicon Valley.
– TINC ga oss my nyttig kompetanse og innsikt på et tidspunkt da vi trengte det aller mest. Vi fikk noen slag i trynet, men de trengte vi, og programmet har bidratt til at vi har vokst oss dit hvor vi er i dag, sier Ryen.