Nyskaping
DNB på gründerjakt
Det digitale skiftet, nye konkurrenter og ny lovgivning gjør at DNB nå leter etter gründere til nye finansielle løsninger. Og de er klare for å betale.
Digital innovasjon er viktig for DNB, og hele toppledelsen har vært på reise til både teknologiklyngen Silicon Valley og til Kina for å lære mer. Mobilbetalingsløsningen Vipps har fått god medfart med sine nesten to millioner brukere det siste året, men det må gjøres mer.
– Hele banken må jobbe annerledes og tenke digitalt i alt vi gjør dersom vi skal unngå å bli frakjørt, sier konsernsjef Rune Bjerke til Dagens Næringsliv.
Gründerprogram
Nå leter banken etter nye impulser, og inviterer til gründerkonkurranse, kalt «DNB NXT Acceletator» i samarbeid med Startuplab. De beste forslagene til innovasjon innen finansiell teknologi kan ende opp med å motta opp mot 1,3 millioner kroner i oppstartfinansiering. Målet er å utvikle nye produkter og tjenester til bankens kunder.
Åtte selskaper vil bli valgt ut, og fra mars vil de få være med på gründerprogrammet som varer i tre måneder, med egen mentor fra Startuplab.
– Jeg tror vi vil få se helt ny innovasjonskraft innen bank og finans, forhåpentligvis med internasjonalt potensial, sier Per Einar Dybvik i Startuplab til DN.
Nye utfordringer
Fra 2018 innføres et nytt betalingstjenestedirektiv, «Psd 2.0», som gjør det mulig for eksterne leverandører, som Facebook Messenger og Google, å benytte seg av bankenes kundedata til egne betalingsløsninger.
Facebook er allerede underveis med lanseringen av betalingsløsninger gjennom «Messenger»-applikasjonen sin, noe som kan utfordre DNBs posisjon.
– Finansbransjen står overfor store endringer, men det gir også rom for nye løsninger innen betaling, kundeservice og sikkerhet, sier Dybvik.
Drømmen, sier Bjerke, er å få til et så vellykket produkt at det gir assosiasjoner til Vipps.