Samfunn

ESA mener de norske reglene for drosjeløyver ikke er i tråd med EØS-avtalen.

– Drosje vil bli dyrere

ESA mener norske drosjeløyver bryter med EØS-avtalen. Norges Taxiforbund mener fri etablering gir dyrere priser, og spør hvorfor i all verden ESA kommer med dette nå.

Publisert Sist oppdatert

ESA mener norske drosjeløyver bryter med EØS-avtalen.

– ESA krever ikke at Norge skroter løyvesystemet, men at myndighetene gjør det enklere å etablere seg i drosjemarkedet i tråd med EØS-reglene. Vi tar spesielt tak i hvordan antallet løyver begrenses i det norske systemet, sier ESA-president Sven Erik Svedman til Dagens Perspektiv.

– ESA tar saken opp nå etter at vi mottok en klage mot Norge og de norske løyvereglene i 2014.

Problemet er ikke løyvene i seg selv, men hvordan de fordeles i hvert enkelt distrikt. I dag er det lokale myndigheter som hele tiden vurderer hvor mange løyver som skal være tilgjenglig, noe ESA mener går ut over etableringsfriheten og sluttproduktet er dårlig ressursbruk og høyere priser for forbrukerne.

– Etableringsfrihet er en grunnleggende frihet i EØS. Det å slippe til nye markedsaktører kan nemlig gagne forbrukerne gjennom lavere priser og større valgmuligheter, sier Svedman.

ESA krever at Norge må rette opp innen to måneder hvis saken ikke skal tas opp i EFTA-domstolen.

Samferdselsdepartementet står fast på at de norske reglene ikke er i stid med EØS-avtalen.

– Vi tar avgjørelsen til ESA foreløpig til etterretning og vil nå bruke tid på å sette oss inn i premissene for avgjørelsen og se på hvilket handlingsrom vi har, før vi tar standpunkt til videre oppfølging i saken, sier statssekretær Tom-Christer Nilsen (H).

Norges Taxiforbund som hele tiden har vært den mest uttalte kritikeren av Uber og delingsøkonomiens effekter på egen næring, sier seg enig med departementet, men lurer på hvorfor ESA kommer med dette utspillet nå.

– Vi stiller oss undrende til at ESA kommer med dette nå, etter at loven har vært der siden Norge inngikk EØS-avtalen i 1994. Persontransport er underlagt nasjonal lovgivning i EU, og flere EU-land har tilsvarende reguleringer, sier Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund.

Han viser til svaret fra Samferdselsdepartementet om at de norske reglene er til for å opprettholde et kollektivtilbud døgnet rundt.

– Det ESA gjør, er derfor å kreve en demontering av norsk kollektivtilbud. I tillegg krever de en fri etableringsrett som beviselig fører til overetablering og høyere priser i storbyene, fortsetter Trevland.

Powered by Labrador CMS