Samfunn

Heidi Arnesen Austlid er leder for bransjeorganisasjonen IKT-Norge.

Færre fornøyd med digitale offentlige tjenester

Over halvparten av offentlige virksomheter leverer individuelt rettede digitale tjenester, ifølge ny studie. Men utviklingen går sakte, og forventningene blir stadig høyere.

Publisert Sist oppdatert

47 prosent av virksomheter i norske kommuner og 61 prosent av statlige virksomheter leverer slike tjenester, viser den seneste rapporten som er den 10. siden 2005 om «IT i praksis», utarbeidet av IKT-Norge, Rambøll, Visma og Oslo kommune.

Rapporten er en statusrapport for digitalisering i Norge, og ble presentert i Oslo rådhus torsdag morgen. Over 500 virksomheter i offentlig og privat sektor har svart på spørsmål om status, planer og erfaringer med digitalisering.

Under presentasjonen deltok Oslo-ordfører Marianne Borgen, finansråd i Oslo Robert Steen og Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

Mange kjepphester

Ifølge studien bidrar statlige fellesløsninger rettet mot kommunene til kommunal digitalisering, helt i tråd med regjeringens avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform.

Men det er mange kjepphester.

I hele 94 prosent av offentlige virksomheter hindrer manglende kapasitet økt grad av digitalisering. Manglende standardløsninger fra markedet er også et stort hinder, ifølge rapporten. I tillegg går utviklingen sakte. Det tar lang tid å bytte ut utdaterte systemer.

Særlig i små kommuner byr disse faktorene på utfordringer i digitaliseringsarbeidet. Studien viser også at kommuner som skal slå seg sammen i løpet av de kommende årene, har høye forventninger til at IT skal være en viktig driver for effektiviseringsgevinster.

Lavere tilfredshet

Samtidig viser rapporten at stadig færre er fornøyd med de digitale tjenestene som tilbys fra det offentlige. 79 prosent er helt eller delvis enige i at økt digital kommunikasjon med det offentlige er en forbedring, mot 81 prosent i fjor.

Tilfredsheten med selvbetjeningsløsningene er også noe lavere i år enn i fjor.

Denne utviklingen har foregått i noen år, og ifølge Rambøll kan dette knyttes til høyere forventninger i befolkningen tjenestene som tilbys.

Powered by Labrador CMS