Samfunn
– Vi ser at mange av kundene har blitt flinkere på det digitale, mens det er noen som ikke får det til. Denne utfordringen har i enda større grad kommet til overflaten under pandemien, sier leder for personmarked i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten.
Camilla Skjær Brugrand
– Flere ikke-digitale bankkunder enn man først trodde
Pandemien har avdekket at flere av DNBs kunder er såkalt ikke-digitale. For dem har banktilbudet «bank uten internett» gjort dem selvbetjente igjen.
I samfunnet er litt over 600.000 personer, eller 14 prosent av nordmenn fra 16 år og oppover, er ikke-digitale. Det viser funn fra Kompetanse Norges undersøkelse av befolkningens digitale ferdigheter som ble gjennomført i høst.
DNB anslår at 270.000 av deres kunder er halvdigitale, hvor man eksempelvis trenger hjelp til å betale regningene sine eller ikke benytter seg av nettbank.
Mellom 50.000 og 70.000 av kundene deres bruker tjenesten «bank uten internett», men under pandemien har banken sett at det er et potensiale til å doble dette antallet.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP