Samfunn

– Vi ser at mange av kundene har blitt flinkere på det digitale, mens det er noen som ikke får det til. Denne utfordringen har i enda større grad kommet til overflaten under pandemien, sier leder for personmarked i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten.

– Flere ikke-digitale bankkunder enn man først trodde

Pandemien har avdekket at flere av DNBs kunder er såkalt ikke-digitale. For dem har banktilbudet «bank uten internett» gjort dem selvbetjente igjen.

Publisert Sist oppdatert

I samfunnet er litt over 600.000 personer, eller 14 prosent av nordmenn fra 16 år og oppover, er ikke-digitale. Det viser funn fra Kompetanse Norges undersøkelse av befolkningens digitale ferdigheter som ble gjennomført i høst.

DNB anslår at 270.000 av deres kunder er halvdigitale, hvor man eksempelvis trenger hjelp til å betale regningene sine eller ikke benytter seg av nettbank.

Mellom 50.000 og 70.000 av kundene deres bruker tjenesten «bank uten internett», men under pandemien har banken sett at det er et potensiale til å doble dette antallet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS