Nyskaping

Selvkjørende biler kan være starten på slutten for tradisjonelle forsikringsselskaper, ifølge ny rapport.

Førerløse biler, tradisjonelle forsikringsselskapers undergang?

Forskning spår at teknologiske nyvinninger i bilindustrien vil gi en nedgang i trafikkulykker på 80 prosent innen 2035. Utviklingen kan gå hardt ut over tradisjonelle forsikringsordninger.

Publisert Sist oppdatert

Under et seminar tirsdag trakk sjef for Volvo, svenske Håkan Samuelsson, fram førerløse biler som "det viktigste framskrittet i automotiv sikkerhet" på flere tiår. Han henviste til amerikansk forskning som forutser en nedgang på 80 prosent i krasj-ulykker og langt mindre skadeomfang selv i tilfeller der ulykker ikke kan forhindres innen 2035.

En ny rapport utarbeidet for forsikringsselskapet Swiss Re av forskningsinstitusjonen HERE (Higher Education Research Experiences) konkluderer med at ny teknologi i bilindustrien vil medføre en betydelig nedgang i prisen for bilforsikringer og forsikringspremier i løpet av få år.

"Tilkoblingsmuligheter i bilen og stadig mer sofistikert teknologi for fører-assistanse eller helautomatisk kjøring vil føre til betydelig bedring av vegsikkerheten," skrives det i rapporten.

Ifølge anslagene vil forsikringspremier i de 14 største bilmarkedene i verden synke med 20 milliarder dollar, tilsvarende omtrent 160 milliarder kroner, innen 2020. I løpet av den tid vil to tredeler av alle biler som blir solgt globalt inkludere en form for tilkobling til internett, andre biler eller trafikkbildet, sier rapporten.

Slutten for tradisjonelle forsikringsselskap?

Teknologien som spås å revolusjonere bilindustrien vil etterhvert bre om seg, og få store konsekvenser for hele forsikringsindustrien, tror Samuelsson:

– Volvo tror forsikringsindustriens eneste valg er å reagere på omveltningene som utfordrer den eksisterende forretningsmodellen ved en grunnleggende restrukturering - eller se oppblomstringen av ny konkurransen fra tekonologi-kyndige og nytenkende aktører i markedet, sier Volvo-sjefen til the Guardian.

Innsamling av data, for eksempel førerens atferd i trafikken, er ifølge rapporten en voksende trend. I en spørreundersøkelse gjennomført av konsulentselskapet Capgemini, som er referert i HEREs rapport, svarer 65 prosent av respondentene at de er villige til å gi bort slik data mot lavere forsikringspriser.

Selv om utfordringer knyttet til personvern kommer til å sette en demper på denne utviklingen, vil data-drevne forsikringsløsninger- og priser etterhvert bli normen i markedet, tror forfatterne av rapporten. I tillegg vil forsikring i større grad foregå gjennom de som har direkte tilgang til teknologien - eksempelvis bilprodusenter eller programvareutviklere, konkluderes det i rapporten.

– Urealistisk

– Det skjer ikke så mye, reelt, som mange eksterne rapporter skulle tilsi, hevder informasjonsdirektør i If forsikring, Jon Berge.

Anslagene om 80 prosent færre krasj-ulykker i løpet av få år har han ingen tro på. Men at automatisering av trafikkbildet vil spille en stor rolle i tida som kommer, er det ingen tvil om:

– Ting tar lengre tid enn man tror. Men det er klart at vi følger med på det, og er veldig involvert i utviklinga av nye tjenester når det kommer til bilforsikring, sier han, og fortsetter:

– Alt dette fører antakeligvis til at det blir færre ulykker. Den trenden har vært nedadgående i store deler av verden i mange år. Men desverre er kostnadene omtrent på samme nivå, fordi bilene blir så dyre å reparere, i takt med hvor avanserte de blir. Det forsvinner behov, og det oppstår nye.

Han avviser ikke at idéen rundt hva forsikringsordninger innebærer vil endre seg i løpet av det neste tiåret.

– Det kan godt hende at en annen type forsikring dukker opp - diskusjoner rundt det foregår akkurat nå, for eksempel om førerløse biler - hvem har ansvaret ved en ulykke? Er det teknologien eller personen som sitter i bilen? Det som er helt sikkert er at ting vil se annerledes ut om ti år. Men akkurat hvordan, er vanskelig å si, konkluderer Berge.

Powered by Labrador CMS