Samfunn
Høyre, Venstre og KrF lover CO2-rabatt til pendlere på bygda
Regjeringen vil kompensere for økt CO2-avgift ved å heve pendlerfradraget i distriktene. Målet er at det ikke skal bli dyrere å kjøre bil på bygda.
Regjeringen har fått knallhard kritikk fra opposisjonen for å gjøre det dyrere for pendlere.
Nå går Høyre, Venstre og KrF til valg på å reversere sin egen politikk.
I klimameldingen har regjeringen sagt at CO2-avgiften skal mer enn tredobles fram til 2030 for å få ned klimagassutslippene.
Når CO2-avgiften øker, blir det dyrere med drivstoff. Den effekten foreslår nå regjeringen å nulle ut for bilister i distriktene.
– Vi må finne gode løsninger fremover som gjør at vi kan få en klimaeffekt uten at vi gjør det vanskeligere og dyrere for folk, sier statsminister Erna Solberg (H) til NTB.
Billigere å reise langt
Regjeringens forslag går ut på å kompensere for økningen i CO2-avgiften gjennom å heve skattefradraget for pendlere i distriktene.
Det skal skje på to måter:
* Oppheve halveringen av dagens sats fra 50.000 kilometer. Det betyr at den samme satsen gjelder uavhengig av reiselengde.
* Senke egenandelen fra dagens nivå på 23.900 kroner til 14.000 kroner for folk bosatt i de 300 minst sentrale kommunene.
– Når CO2-avgiften øker, så blir det en økt kostnad, men så kommer dette som en kompensasjon, sier KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad.
Hovedsak for Ap og Sp
Et av hovedpunktene i Arbeiderpartiets hundredagersplan er å øke pendlerfradraget ved å sette ned egenandelen til 15.000 kroner. Også Senterpartiet har økt pendlerfradrag som en hovedsak.
Regjeringen har på sin side hevet egenandelen for pendlere i flere omganger de siste åtte årene.
Solberg svarer slik på om Høyre prøver å tekkes Senterparti-velgere:
– Dette er et argument for at man i distriktene vil få en større belastning av CO2-avgiften fordi det er en del som pendler lengre, det er mindre utbygging av elbil-ladere og færre kollektivtilbud, sier Solberg.
Nuller ut effekten
Venstre-leder Guri Melby mener CO2-rabatten vil bidra til å øke oppslutningen om miljøavgifter. Hun avviser at hensikten er å gjøre det billigere å kjøre bil.
– Det blir ikke billigere å bruke bil i 2022 enn i 2021. Målet vårt er at det skal bli cirka like dyrt hvis du regner med den økte CO2-avgiften, sier Melby.
– Er dette et godt klimatiltak?
– Klimapolitikken skal først og fremst være klimapolitikk. Så må vi ta hensyn til sosial fordeling og distriktene i andre deler av politikken, sier Melby.