Samfunn

Unge mennesker velger heller uavhengige restauranter og uteplasser til fordel for kjederestaurantene når de skal unne seg noe ekstra.

Millennials dreper titalls bransjer – og det er foreldrenes skyld

Unge i dag kjøper ikke servietter og diamanter, de spiller ikke golf og de spiser ikke på kjederestauranter.

Publisert Sist oppdatert

Milleniumsgenerasjonen truer flere bransjer i USA. Det har ikke manglet på amerikanske avisoverskrifter om yngre menneskers økonomiske valg og hvordan de ødelegger industri etter industri.

Mange unge er nå rasende over at de blir beskyld for å «drepe» bransjer i annenhver nyhetsoverskrift, skriver Business Insider.

Når millennials bestemmer seg for å ikke kjøpe bestemte varer som kyllingvinger til boliger, har det en svært negativ innvirkning: nedgang i salg, permitteringer og i noen tilfeller konkurser.

Skapte den perfekte storm

Samtidig som de unges preferanser har hatt en ødeleggende effekt på flere bedrifter og næringer, hadde de ikke noe å gjøre med det økonomiske miljøet som har begrenset deres inntekt og formet deres økonomiske perspektiv.

Dersom man leter etter noen å klandre, burde man se på den generasjonen som skapte den perfekte storm som har oppdratt en sparsommelig generasjon som fokuserer på kortsiktige gleder; nemlig baby boomers.

Under finanskrisen i 2008 var millennials i tenårene eller fullførte utdanningen. De var vitne til at foreldrenes generasjon ble kastet ut i en økonomisk krise.

– Jeg tror mange har fått betydelige psykologiske arr som følge av finanskrisen. En av fem husholdninger på den tiden ble alvorlig rammet. Barna i disse husholdningene ble sterkt påvirket av den økonomiske nedgangen. Dette har ført til at en hel generasjon permanent har forandret utgiftsvanene sine, sier Kimberly Greenberger, Morgan Stanley-analytiker til avisen.

Resultatet er at millennials ikke kaster bort pengene sine i like stor grad som sine foreldre.

Skyr aksjemarkedet

Unge i dag unngår for alt det er verdt å betale full pris for klær, noe som har skapt kaos for amerikanske klesforhandlere som Macy’s og Sears.

De investerer heller ikke i aksjemarkedet etter å ha sett hvordan investeringer kan gå veldig galt – som under finanskrisen.

Hvis de skal skeie ut og spandere på seg en bedre middag, vil de mest sannsynlig velge uavhengige restauranter for en spesiell opplevelse og ikke forutsigbare kjederestauranter som Applebees eller Buffalo Wild Wings.

Reaksjonen mot foreldrenes økonomiske beslutninger og forbruksvaner er en del av puslespillet for å forstå hvorfor millennials sine valg kan ødelegge for bedrifter som baserer sin virksomhet på å appellere til etablerte trender.

Massive studentlån

Sju av ti studenter som uteksamineres fra høyere utdanningsinstitusjoner har i gjennomsnitt et studielån på 30.000 dollar, rundt 250.580 norske kroner, ifølge Institute for College Access and Success.

Her er ikke den massive studentgjelden til de som ikke fullførte regnet med. Studentgjelden har gått til himmels, samtidig har ikke inntekten til uteksaminerte studenter eller millennials som ikke har tatt høyere utdanning økt vesentlig de siste årene.

Med disse økonomiske belastningene er det vanskelig for unge å spare penger. 31 prosent av «unge millennials», i alderen 18 til 24 år og 33 prosent av «eldre millennials», i alderen 25 til 34 år, har ikke penger i sin sparekonto, ifølge GOBankingRates.

Stor gjeld og mangel på penger på sparekontoen gjør det åpenbart vanskeligere for unge å foreta store investeringer som å kjøpe hus eller bil. I tillegg kommer mangel på tillit til finansinstitusjoner (igjen takket være finanskrisen).

Dette resulterer i en generasjon som er mer sannsynlig til å bruke pengene sine på opplevelser som de kan nyte i dag, i stedet for å spare opp for en usikker fremtid.

Avokado-toast

Det er mer sannsynlig at unge i dag unner seg en avokado-toast til 85 kroner i stedet for å investere flere titalls tusen kroner, noe mange mangler både penger til og troen på økonomien til å gjøre, skriver Business Insider.

For bedrifter og bransjer betyr dette at de enten må tilpasse og omstille seg til de unges behov, eller forsvinne.

Neste gang du ser en overskrift som forteller deg at millennials har drept enda en bransje, er det kanskje verdt å huske på hva og hvem som skapte en hel generasjon som omtales som «bedriftsmordere».

Powered by Labrador CMS