Samfunn

Statsminister Erna Solberg holdt et innlegg om teknologiutvikling og bærekraft på Kongsberg i 2017.

Norsk næringsliv mangler kompetanse og strategi for bærekraft

Selskapene opplever økt press på bærekraft fra internasjonale regulatorer, ansatte og kunder.

Publisert Sist oppdatert

Undersøkelsen State of Sustainability Norway 2020 viser at norske bedrifter har økt ambisjonsnivået på bærekraft betraktelig det siste året, men at implementeringen generelt går for tregt på grunn av kritisk mangel på kompetanse og manglende strategisk fokus internt.

Dette er tredje gag kompetansenettverket Sustainability Hub Norway lanserer undersøkelsen. Det er en årlig kartlegging av status på bærekraft blant 176 ledende bedrifter i norsk næringsliv, og er gjennomført i samarbeid med analysepartnere ved Norges Handelshøyskole i Bergen.

De aller beste bedriftene innen bærekraft har klart høyere kompetanse og tar grep som gjennomsyrer hele bedriften.

Studien indikerer også at et sterkt internt fokus på bærekraft gir økt lønnsomhet.

– Bedrifter som preges av et sterkt fokus på bærekraft i det operative og i kulturen er mer lønnsomme. For å oppnå et slikt fokus på bærekraft, er engasjementet og kompetansen for bærekraft i toppledergruppa avgjørende, sier Professor Magne Supphellen ved Norges Handelshøyskole.

Økt press

Analysen viser at bærekraft har blitt enda viktigere for bedrifter som følge av globale begivenheter og økonomiske trender i 2020.

Hele 77 prosent rapporterer at det vi har opplevd i 2020 vil føre til mer fokus på bærekraftig drift og forretningsutvikling de neste 1-3 årene.

69 prosnet av selskapene opplever økt press på bærekraft, og at presset primært kommer fra internasjonale regulatorer (65%), ansatte (61%) og kunder (60%), men at presset de neste 5-10 årene for å satse på bærekraft først og fremst vil komme fra kunder (74%).

Videre rapporter 4 av 5 selskaper at de allerede velger leverandører basert på leverandørens bærekraftsfokus, noe som er med på å skape bølger og press nedstrøms i hele privat sektor.

Undersøkelsen viser at bedriftenes bærekraftsfokus gjør at bortimot halvparten av bedriftene sier de får flere kunder og sparer kostnader.

60 prosent rapporterer at de får mer engasjerte kunder og ansatte. Dette er indikasjoner på at bærekraft allerede i 2020 bidrar til økt inntjening og økte marginer for dem som har rett fokus.

– Undersøkelsen viser oppløftende resultater som peker i retning av at fremtidens bedrifter som lykkes har integrert bærekraft i sin daglige drift, som del av deres eksistensgrunnlag og strategiske ambisjoner, sier Andreas Friis, Executive Director i Sustainability Hub Norway (S-HUB).

Må gjøre endringer for å lykkes

87 prosent av bedriftene rapporterer at de har integrert bærekraft i kjernestrategien til selskapet mens kun 27 prosent sier at de har integrert bærekraft fullstendig i forretningsmodellen og er klar for fremtiden.

Det betyr at 7 av 10 bedrifter må gjøre endringer i forretningsmodellen fram mot 2030.

Fortsatt er det etikk og compliance som står i førersetet i praksis, mens det er under 30% av respondentene som sier det er et veldig høyt strategisk fokus på bærekraft i ulike funksjonsområder i bedriften, samt blant styre, ledere, mellomledere og ansatte.

Dette rimer ikke overens med at 9 av 10 sier de har bærekraft som en del av kjernestrategien, og er i bestefall et bevis på at feltet fortsatt er umodent.

Kompetansenivået på bærekraft er kritisk

En annen hovedutfordring er mangel på kompetanse. Undersøkelsen har avdekket at kompetansenivået på bærekraftig business blant bedriftene er på et kritisk lavt nivå.

Kun 14 prosent sier at de har veldig høy kompetanse på bærekraft i ledergruppen og bare 10 prosent sier at styret har veldig høy kompetanse på området.

Selv blant ansatte som betegnes som bærekraftsspesialister er det kun 39 prosent som rapporteres å ha veldig høy kompetanse.

Til tross for at kun 31% av de som svarte bekreftet at de har noe utdannelse innenfor bærekraft, er dette likevel en økning fra 24 prosent i fjorårets studie.

– Bedrifter og ledere må investere tid og ressurser i sine ansatte, gi dem et tydelig mandat til å kunne få til endringer, og sørge for at strategisk bærekraft er noe som gjennomsyrer hele organisasjonen om man skal gjøre en størst mulig forskjell og samtidig tjene penger på det, sier Andreas Friis.

Powered by Labrador CMS