Nyskaping

Spania var Europas vekstvinner i 2015, og vil trolig fortsette veksten i 2016. Det kan gi muligheter for norske bedrifter. Her fra finansdistriktet i Madrid.

Oppfordring til næringslivet: Dra til Spania

Det er ikke bare norske turister som bør ha interesse for det Spania har å tilby. Las Palmas seiler opp som «Midt-Atlanterens Singapore», og med Europas raskest voksende økonomi byr Spania på nye muligheter for norsk næringsliv, mener Innovasjon Norge.

Publisert Sist oppdatert

Spanias økonomi vokste raskest i Europa i 2015, og vil trolig fortsette å vokse i 2016. På Kanariøyene gir det interessante muligheter for norsk bedrifter innen maritim sektor, offshore, fornybar energi og bærekraftig teknologi.

Lukrative skatteregler

Las Palmas er i ferd med å ta posisjonen som et slags «Midt-Atlanterens Singapore», og er sentrum for vedlikehold av offshore-fartøyer fra hele kysten av Vest-Afrika og Sør-Amerika. Redere som forflytter fartøy fra Mexicogulfen til lenger sør i Atlanterhavet, bruker gjerne Las Palmas som stopp på veien, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.

– Las Palmas tilbyr alle fordelene en trygg EU-havn har i disse farvannene. Kanariøyene har et spennende skatteregime for bedrifter som etablerer seg her. Det er relativt enkle kriterier for å oppnå kun fire prosent bedriftsbeskatning. Denne ordningen er godkjent av EU for å bøte på Kanariøyenes geografiske posisjon langt utafor det Europeiske markedet, forteller Gaute Hagerup, direktør for Innovasjon Norges kontor i Madrid.

Norsk sjømat

Spania står foran en offensiv satsing på akvakultur, der norsk oppdrettsteknologi og kunnskap kan være en avgjørende faktor for om de lykkes, heter det i pressemeldingen fra Innovasjon Norge. Spania er også et av verdenes mest sjømatelskende folk, og veksten av norsk sjømateksport var rundt 30 prosent i 2015.

– Den som forstår konsumentenes ønsker og behov, har mulighet til å skape enda større vekst i årene som kommer, mener Gaute Hagerup.

Byutvikling

Byutvikling gir muligheter for norsk teknologiI de spanske byene og havnene skjer det nå en rask utvikling ifølge Innovasjon Norge, og Spania er blant Europas topp tre nasjoner innen Smart City-initiativ.

– Dette er et marked der mange norske teknologibedrifter med fordel kan vise seg mer frem. Norske høyteknologibedrifter som mister sitt marked i et fallende offshore marked, har store muligheter dersom de klarer å vri seg mot det enorme og raskt stigende markedet for Smart City, både i Spania og globalt, mener Hagerup.

Turister i retur

Norge som reisemål er svært attraktivt for spanjoler, heter det i pressemeldingen. Ikke bare trekker natur og friluftsopplevelser, men også kulturen og den nordiske modellen. I tillegg har gastronomiske opplevelser og norsk arkitektur fått stigende oppmerksomhet. I 2015 var veksten av tilreisende spanjoler til Norge på formidable 25 prosent, på verdensbasis bare slått av tilreisende kineserne til Norge, skriver Innovasjon Norge.

– Norske reiselivsbedrifter som forstår hvordan de kan spisse seg mot spesifikke målgrupper i Spania, har store muligheter nå. Merkevaren Norge står sterkt i Spania, og det er lavthengende frukter for norske selskaper som ønsker å bruke Norge som element i å styrke sitt omdømme, sier Gaute Hagerup.

Powered by Labrador CMS