Samfunn
Ser klare fordeler med digitaliseringsdirektorat
Regjeringen flytter rundt på enhetene som jobber med digitalisering i det offentlige. IT-næringen jubler mens Skattedirektøren ser klare fordeler.
Regjeringen ønsker å samle digitaliseringsarbeidet i ett direktorat. Det er bestemt at digitaliseringsarbeidet i Difi og Altinn skal samles i et nytt digitaliseringsdirektorat.
– Vi har gjennom mange år bygget opp fantastisk digital kompetanse i Difis avdelinger i Leikanger og Oslo og i Altinn-organisasjonen i Brønnøysund og Oslo. Regjeringen mener vi kan utnytte kompetansen enda bedre ved å samle den i én organisasjon, sier digitaliseringsminister Nikolai Astrup.
Etableringen av et digitaliseringsdirektorat vil ikke innebære geografisk flytting av kontorsteder.
Det nye direktoratet vil samle fellesløsningene i Difi og Altinn under en felles ledelse.
– Det er bygget opp sterke fagmiljøer både i Brønnøysund, Leikanger og i Oslo. Disse miljøene skal vi bevare og videreutvikle, og det er derfor ikke aktuelt å gjøre endringer i den geografiske kontorstrukturen, sier Astrup.
Omorganiseringen innebærer at Altinn-organisasjonen skilles ut fra Brønnøysundregistrene og slås sammen med Difi - med unntak av Difis avdelinger for ledelse og utredning og analyse, som overføres til Direktoratet for økonomistyring - DFØ.
Tanken er at et utvidet DFØ, med ansvar for økonomi, styring, ledelse og organisering, vil gi en mer samordnet utvikling av disse fagområdene. Direktoratet skal også være et analysemiljø for omstilling og effektivisering i staten.
– Med denne samordningen vil statens arbeid med å fremme god ledelse, organisering og økonomistyring i forvaltningen få ny kraft, sier finansminister Siv Jensen.
– Flytting av ansvar og oppgaver vil berøre en del ansatte. Vi er opptatt av at vi skal ivareta menneskene som blir berørt av endringer, og vi skal ha gode prosesser og følge spillereglene i arbeidslivet, sier Astrup.
Digitaliseringsdirektoratet vil ha både staten, kommunene, næringsdrivende og frivillig sektor som målgrupper.
Difis avdelinger for ledelse og utredning og analyse, med om lag 50 ansatte, vil inngå i DFØ.
De omorganiserte direktoratene skal være i drift 1. januar 2020. Digitaliseringsdirektoratet skal rapportere til digitaliseringsminister Nikolai Astrup i Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
DFØ skal rapportere til finansminister Siv Jensen. Kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland vil fortsatt ha faglig ansvar for de områdene som overføres fra Difi.
IT-bransjen jubler for grepene til digitaliseringsministeren
Heidi Auslid leder i IKT-Norge er imponert over leveringstakten til Nikolai Astrup.
– Det er tydelig at han forstår
– Ting som har stått bom stille i årevis har han fikset på etter et par måneder i jobben, sier hun og viser til den kommende AI-strategien og det nye direktoratet.
Austlid tror det viktigste nå er om det nye direktoratet lykkes med å samle digitaliseringsarbeidet for stat, kommune og næringsliv.
Hennes klare forventing er at det vil bidra til en mye sterkere sammenheng mellom sektorene.
– Dette er et av de største hindrene for å lykkes med digitalisering. Hvorvidt det nye direktoratet oppnår, noe avhenger av virkemidlene det får og det vet vi ikke så mye om ennå, sier hun.
Fra faktaene som er kjent, er det klart at Astrup flytter rundt på en del offentlige enheter som har klare digitaliseringsoppgaver.
Det betyr blant annet at Difi splittes opp og går inn i det nye direktoratet sammen med deler fra Brønnøysundregistrene, mens DFØ tar over deler av Difi som er mindre digitaliseringsrettede - som ledelsesutvikling og analyse.
Austlid mener det er klokt å riste godt på organisasjonene.
– Astrup bryter opp i fastlåste strukturer. Tar man med gamle hierarkier i endringsarbeidet, blir det mindre endring. Forhåpentligvis vil dette løse opp, sier hun.
Skattedirektøren ser klare fordeler
Skattedirektør Hans Christian Holte ledet regjeringens IKT-sikkerhetsutvalg, som leverte sin rapport i desember 2018, og er tidligere Difi-direktør.
Han ser, med alle tre hattene på, noen klare fordeler ved å gjennomføre en slik tverretatlig sammenslåing av IKT-kompetansen i Norge.
– Dette kan ses på som en styrking av de nasjonale felleskomponentene og miljøet for tverrgående digitalisering i Norge, sier han.
Altinn er naturlig nok svært viktig for Skattedirektøren.
– Jeg er opptatt av at de gode kvalitetene ved Altinn, innen både utvikling og som stabil komponent, blir godt ivaretatt, sier han.
– Er det ikke fare for at en slik prosess kan bryte opp etablerte og velfungerende miljøer?
– Det tar jeg for gitt at man ikke gjør. Jeg har tro på at dette skal fungere. Den tverrgående aksen som digitaliseringsminister Astrup har ansvar for styrkes, og det kan styrke sammenhenger, lik forvaltning og videreutvikling av nasjonale felleskomponenter, tror han.
Det er imidlertid flere fallgruver man må være obs på når så store sammenslåinger skal gjennomføres.
Holte ledet nylig en svært omfattende omorganisering av Skatteetaten, som inkluderte overtakelse av deler av Tolletatens portefølje.
– Det er krevende å lykkes med en slik omstilling. Det krever en ledelse som er veldig tett på prosessene, og det må være tydelig og godt samarbeid mellom miljøene som skal avgi og motta områder. Det må også være tydelig og avklart hva effekten skal være, sier Holte, som råder lederne som skal gjennomføre omstillingen til å sørge for at endringene er godt forankret i de ulike organisasjonene.
– Men gjøres dette riktig, kan det bli veldig bra, tror han.
Tiden er imidlertid knapp. De nye direktoratene skal være i drift 1. januar 2020.
– Det er ikke mer tid enn man trenger. Det er snaut, mener Holte.