Nyskaping

Facebook og andre sosiale medier-plattformer har prøvd å bekjempe falske nyheter og netthets i to år.

Slik kunne Facebook unngått å skape grumsete ekkokamre

Stanford-professor påpeker svakhetene i teknologigigantens «enkle» forretningsstrategi som har ført til et mer polarisert samfunn.

Publisert Sist oppdatert

Facebook hadde en veldig enkel modell for å oppnå suksess: få en milliard brukere på plattformen sin. Så lenge folk ble koblet til hverandre var forretningsstrategi en suksess.

Direktør for Stanford ChangeLabs, Banny Banerjee, mener Facebook-skaperne ikke tenkte langt nok for å kunne forstå hva Facebook kunne bli.

– Folk ble forbundet på en måte som skaper ekkokammre, sier han.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS