Nyskaping
Sosiale medier tar over som nyhetsplattform
62 prosent av voksne amerikanere leser og ser nyheter via sosiale medier. Facebook er den klart største nyhetsformidleren.
Det viser en fersk undersøkelse fra Pew Research Center.
18 prosent av amerikanerne sier at de «ofte» bruker sosiale medier som kile for nyheter.
Facebook ruler
Av de ulike sosiale mediene er det brukerne av debattjenesten Reddit som oftest leser nyheter derfra. 70 prosent av Reddit-brukerne får nyheter fra tjenesten. Hakk i hæl følger Facebook. 66 prosent av de som «er på» Facebook henter nyheter derfra. Videre følger Twitter og Tumblr, viser Pew-undersøkelsen.
Men ser man nyhetsbruken opp mot det enkelte SoMe-tjenestens størrelse, vinner Facebook soleklart. Facebook når ut til 67 prosent av alle voksne amerikanere. 66 prosent av disse henter altså nyheter derfra. Det betyr at 44 prosent av alle amerikanere over 18 år henter nyheter fra Facebook.
Pew gjorde en lignende undersøkelse i 2013. Siden da har noen sosiale medier falt ut og noen har kommet til. Men blant de åtte som var med både i 2013 og 2016, viser det seg at tre av dem – Facebook, Instagram og LinkedIn har den største økningen i andelen nyhetsbrukere. Facebook økte fra 47 prosent i 2013 til 66 prosent i 2016. Instagram økte fra 13 til 23 prosent, mens LinkedIn økte fra 13 til 19 prosent. Også for Twitter, Reddit, Tumblr, YouTube og Vine økte andelen som hentet nyheter, men den økningen er ikke like signifikant, heter det.
Blant de som henter nyheter fra sosiale medier er det enkelte demografiske forskjeller. Facebook har størst demografisk variasjon. På Instagram er det mest kvinner og på LinkedIn holder de med høyest utdanning seg, tett fulgt av Twitter.