Nyskaping
Staten bruker sosiale medier mer i rekrutteringen enn næringslivet
Tre av fire statlige virksomheter benytter seg av sosiale medier i rekrutteringsprosessen og til å utvikle sitt eget omdømme.
Derimot er bare tre av fem foretak i næringslivet bruker sosiale medier som hjelp til rekruttering.
Sosiale medier er en viktig arena for offentlig og privat sektor for å nå ut til befolkningen. Hele 65 prosent av den «voksne» befolkningen deltar på sosiale medier stort sett daglig, og ytterligere 12 prosent bruker mediene minst én gang i uka, viser undersøkelsen «Bruk av IKT i husholdningene»
- LES OGSÅ: Frp vant valgkampen på sosiale medier
I hele samfunnet har det vært høy vekst i brukere av mediene de siste årene. I 2012 hadde 62 prosent av befolkningen i alderen 16–79 år vært på sosiale medier i løpet av de siste 3 månedene. Andelen har steget til 80 prosent i 2017, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.
Utvikle omdømme
Andel statlige virksomheter som bruker mediene økte fra 64 prosent i 2012 til nesten 90 prosent i 2017.
I privat næringsliv er det en lavere andel som bruker mediene, men også her har det vært høy vekst. Andelen i nettsamfunn har økt fra 44 prosent i 2013 til 71 prosent i 2017.
- LES OGSÅ: Solberg på sosiale medier-toppen
«I og med at sosiale medier er lett tilgjengelige, er det enklere for brukerne å gi innspill til offentlig og privat sektor,» skriver Mona Irene Andersen i SSB-artikkelen.
Undersøkelsen Bruk av IKT i staten viser at hele 93 prosent av statlige virksomheter som bruker sosiale medier, bruker mediene til å utvikle virksomhetenes omdømme.
I næringslivet er andelen 68 prosent av foretakene, viser undersøkelsen Bruk av IKT i næringslivet. Vel 30 prosent av statlige virksomheter og 22 prosent av private foretak involverer brukerne i produktutvikling gjennom mediene.
Staten blogger mer
En stor andel av både staten og næringslivet bruker sosiale medier i arbeidet med å rekruttere nye ansatte. 75 prosent av statlige virksomheter og 60 prosent av næringslivet bruker mediene til dette formålet.
En høyere andel av staten er til stede på flere medier, sammenlignet med næringslivet. 83 prosent statlige virksomheter er på nettsamfunn, som Facebook og LinkedIn. Mediet brukes også av 71 prosent av de private foretakene.
Staten er mer ivrige bloggere enn næringslivet. 72 prosent svarer at de benytter seg av Twitter eller andre mikroblogger, og 37 prosent opplyser at de blogger på virksomhetens nettsider. Kun 11 prosent av private foretak blogger på mikroblogger eller foretakenes nettsider.
Nettsider som deler multimediainnhold, for eksempel YouTube, benyttes av 57 prosent av de statlige virksomhetene og 15 prosent av næringslivet.
Høyere utdanning på topp
I staten bruker alle universitet og høyskoler, samt helseforetakene en eller flere sosiale medier. I tillegg til sosiale nettsamfunn, er høy andel universitet og høyskoler til stede på YouTube eller andre nettsider med multimediainnhold.
De er også ivrige bloggere på sine nettsider. Helseforetakene blogger helst på Twitter eller andre mikroblogger, og 9 av 10 bruker sosiale nettsamfunn.
I næringslivet er det størst andel foretak innen overnatting og servering, samt informasjon og kommunikasjon som er på sosiale medier. Sosiale nettsamfunn er hovedmediet.
Sammenlignet med resten av næringslivet, er foretak innen informasjon og kommunikasjon også ivrige bloggere og brukere av nettsider med multimediai