Arbeidsliv

– Mangler gjennomføringskraft

For å få til en lønnsom digitalisering av energibransjen må man våge å gjøre strategiske prioriteringer, mener Schneider Electric-sjefen.

Publisert Sist oppdatert

Direktør for det regjeringsoppnevnte energiprogrammet Energi21, Lene Mostue, hevdet i går at energisektoren må digitaliseres mer.

Hun får støtte av leder for energibedriften Schneider Electric Norge, Karoline Nystrøm. Hun forteller at brorparten av produktene de selger ikke er smartkoblet med andre produkter.

– Norge er blant de bedre landene i Schneider-systemet, men produkter som er «connected», for eksempel brytere og stikkontakter, selger fortsatt lite. I andre bransjer er det mer salg, sier hun.

Under arrangementet «Innovation Day» mandag, der temaet var «Business for klima», ble digitalisering, som ledd i utnyttelsen av bærekraftig kommersiell virksomhet diskutert.

Nystrøm mener at det er forutsigbart hva som må gjøres for å få til mer digitalisering, og at det er gjennomføringskraften det skorter på foreløpig. Samtidig endrer teknologien seg så raskt, at man må være sikker på at det lønner seg å satse på økt digitalisering.

– Man må prioritere før man går bredt ut. Det handler om strategiske prioriteringer, for det koster å få systemene på plass. I byggebransjen, for eksempel, kan det være forskjellige parter som bygger og drifter prosjektene. Besparelsene gjøres i driftsfasen, der man søker lavere strøm- og driftskostnader. Kostnadene løper i byggefasen, forklarer hun.

Kompetanse

For å lykkes med digitaliseringen må man sikre at kompetansen er oppdatert hele tiden, mener Nystrøm. Det handler om å henge med i en rask utvikling.

– Dette gjelder også kunder og sluttbrukere. Vi jobber strukturert med dette, for eksempel i traineeprogrammet vårt, sier hun.

Foto Schneider Electric-sjef Karoline Nystrøm på scenen under «Innovation Day». Foto: Johnny Vaet Nordskog.

Nystrøm trekker frem Schneiders Oslo-prosjekter som Statsbygg på Blindern og Olsen-gården på Tøyen samt Inspiria-senteret i Sarpsborg: smarte bygg, der batterier og alternative energikilder er benyttet. Dingsene kan lese av data, som for eksempel værmeldinger. Overskuddet av brukt strøm sendes tilbake til nettet.

– Vi jobber også med samarbeid med det offentlige. Privat-offentlige samarbeid er viktige for å vinne klimakampen og utnytte fordelene med digitaliseringen. Vi ønsker å bidra til å bli verdensmester i akkurat dette. Jeg liker NHOs slagord, som jeg selv har adoptert: «proffentlig». Vi må sette en standard fra flere sider. Bransjen har både et ansvar og en plikt til dette. I tillegg representerer dette en stor kommersiell mulighet, understreker Nystrøm.

Yngre og mer bevisste

Schneider Electric har jobbet bevisst over tid med mangfold i sin bedrift. Det har gitt resultater i form av bedre balanse mellom kjønn og aldergrupper blant ledere og ansatte, i den tidligere mannsdominerte bedriften. Kan dette ha gjort bedriften mer opptatt av miljøgevinstene?

– Nå har vi kommet opp i en kvinneandel på 28 prosent, noe som er høyere enn it-bransjen. Traineeprogrammet vårt har også vært viktig for å oppnå bedre balanse i aldersspennet. Dette gjør oss til en mer fremtidsrettet bedrift, sier hun.

Endre bransjer

Bedriftene som prioriterer energieffektivisering vil tjene ekstremt mye penger, mener Nystrøm, og peker på at selskaper som prioriterer det grønne skiftet allerede er mer lønnsomme. Forbrukerne setter også bærekraft høyere på agendaen enn tidligere.

– Vi ser at rammebetingelsene til næringslivet endres, for eksempel i bilbransjen som har blitt endret på kort tid på grunn av klimapolitikk- og tiltak. Generasjon Z har dessuten en veldig tydelig klimaagenda, og de kommer nå inn i næringslivet. Klimautfordringene er primært et energiproblem. Vi må bygge hardware og software sammen og en riktig Eco-struktur. Næringslivet må bidra og bli klimahelter. Dette vil bli ekstremt lønnsomt og attraktivt fremover, hevder Nystrøm.

Powered by Labrador CMS