Samfunn
Dette handler vi mest av på nett
Nordmenn vil i år handle for svimlende 144,8 milliarder kroner. En enorm vekst på 17 prosent siden i fjor.
I den årlige, toneangivende rapporten Norsk E-handel har man i 2018 satt søkelys på nordmenns samlede forbruk på nettet, melder DIBS.
Man ser her en sterkt stigende kurve, samtidig som konkurransen fra utlandet øker: Mer enn halvparten av nordmenn handler på nett fra land som Kina, Tyskland, USA og Storbritannia.
- LES OGSÅ: – Flere arbeidsplasser vil gå tapt
2018 ser ut til å bli nok et rekordår for norsk e-handel: norske forbrukere kommer til å handle for totalt 144,8 milliarder kroner i løpet av året, noe som utgjør en økning på hele 17 prosent sett i forhold til 2017.
Tallene er basert på en YouGov-undersøkelse som ble gjennomført blant 7.000 respondenter fra Norden.
Abonnerer på dyrefôr
Nordmenns kjøpelyst på nett er på topp, og det er mye å glede seg over i 2018. Abonnementer blir stadig mer populære. Selv om det fortsatt er TV- og musikkstrømming det går mest i, dukker det stadig opp nye forretningsideer.
Årets analyse viser for eksempel at det er populært å abonnere på dyrefôr, og at det fra 2017 til 2018 har blitt 40 prosent flere nordmenn som abonnerer på matvarer.
– Mange e-forhandlere har forstått kunsten å gjøre det enkelt for forbrukeren og samtidig skape en forretningsmodell som sikrer løpende inntjening, forteller Johanna Tell, Head of Sales i DIBS Payment Services, som er den delen av Nets som står bak den årlige rapporten.
Grenseløs handel
Rapporten – som gir et detaljert og statistisk bilde av e-handelen og hvordan den utvikler seg i Norge, Danmark, Sverige og Finland – har i årets utgave større fokus på nordmenns forbruk fremfor omsetningen i norske nettbutikker.
Den gjenspeiler dermed i høyere grad forbrukeratferden enn bransjeutviklingen, og understreker en viktig trend: E-handelen anno 2018 har blitt global.
Ifølge undersøkelsen har 56 prosent av norske forbrukere handlet hos utenlandske nettbutikker de siste 3 månedene. Det kan ikke understrekes tydelig nok hvor stor betydning utlandet og gigantiske internasjonale konkurrenter som Amazon, Ebay og Zalando har fått for norsk e-handel.
– Vi markerer dette i rapporten ved hjelp av en ny målemetode som utelukkende gjenspeiler nordmenns forbruk, og dermed hvor internasjonalisert og grenseløs nordmenns e-handel virkelig er», påpeker Tell.
Reiser topper listen
Sammenligningsgrunnlaget for fordelingstallene er imidlertid det samme som før, og årets resultater føyer seg inn forbruksmønsteret man har sett de siste 12 årene.
Reiser som fortsatt er nordmenns største forbrukspost på nett, ligger an til å utgjøre 45 prosent eller opp imot 65 milliarder av det samlede forbruket. På andreplass kommer kategorien varer med 34 prosent eller 50 milliarder. Kategorien tjenester er på tredjeplass med 21 prosent eller 30 milliarder av det samlede nettforbruket.
- LES OGSÅ: – Lag en bedre opplevelse for kundene
Det er fortsatt reiser som er livet for oss nordmenn, selv om også vare- og tjenesteforbruket går på høygir. Det gjelder e-handelen totalt sett, og forskjellene i fordelingstallene viser derfor i større grad i hvilke sektorer av næringslivet digitaliseringen har kommet lengst.
– At 26 prosent av norske forbrukere nå kjøper parkering på nett, samtidig som hele 20 prosent handler dagligvarer via nettet, sier noe om at nordmenn er villige til å endre vaner – selv i bransjer man tradisjonelt har forbundet med detaljhandel, sedler og mynter. Dette er svært spennende å observere, utdyper Tell.
Trusselen fra Amazon
I år kommer vi til å se en fortsatt vekst i den utenlandske netthandelen. Hele 56 prosent av nordmenn handler i dag hos utenlandske nettbutikker, og store globale aktører som Ebay, Amazon, Wish og Zalando har et godt grep om de norske forbrukerne.
Flere av de globale aktørene er flinke til å tilpasse nettbutikkene sine til de lokale markedene ved å oversette til lokalt språk, vise priser i lokal valuta og tilby kundestøtte på lokalt språk.
I mange tilfeller kan det dermed være svært vanskelig å legge merke til at man faktisk handler i utlandet. Den største av alle aktørene, amerikanske Amazon, har ennå ikke tatt steget inn på det norske markedet, selv om mange nordmenn allerede handler derfra.
Nordiske forbrukere vil snart bli presentert for en ny aktør på e-handelsmarkedet. Den amerikanske giganten Amazon. I USA sitter Amazon på 44 prosent av all e-handel, og i Tyskland på imponerende 46 prosent.
– I de kommende årene vil Amazon også sette sitt preg på det nordiske markedet, og konkurransen vil selvsagt bli tøff for de nordiske nettbutikkene, spår Patrik Müller, e-handelsekspert hos DIBS Payment Services.
Han mener Amazons inntreden i Norden ikke nødvendigvis er noe negativt. Tvert imot.
– I andre land har vi sett at Amazon får e-handelen til å akselerere voldsomt, rett og slett fordi de er til stede, og fordi de gjør online shopping enklere. Samtidig kan nordiske forbrukere se frem til raskere levering, lavere priser og et stort utvalg av produkter. Det er ikke den ting du ikke kan få på Amazon.